Meer dan vijftig docenten staken op de Philips van Horne

Meer dan vijftig docenten van de Philips van Horne doen donderdag 26 januari mee aan de grote onderwijsstaking.

Zij vertrekken per trein om 09.40 uur vanaf het station in Weert.

 

Op school wordt een speciaal lesrooster gedraaid

 

Oproep AOB: STAKEN OP DONDERDAG 26 JANUARI 2012! WAAROM EIGENLIJK?

 

Persoonlijk wil ik eigenlijk helemaal niet staken. Ik wil gewoon onderwijs geven aan mijn leerlingen. Maar wat de huidige politiek met het Nederlandse onderwijs wil doen, dat gaat mij toch echt te ver, véél te ver.

Dus dan zal er toch gestaakt moeten worden. Dit kunnen we met z’n allen niet langer meer pikken! Lees hieronder waarom!

(Integrale oproep vakbond AOB)


De wet onderwijstijd
Een tijdje geleden is de wet onderwijstijd aangenomen door de Tweede Kamer. Wat houdt deze wet nu eigenlijk in? Scholen binnen het voortgezet onderwijs worden nu gedwongen om grote groepen leerlingen 1040 uur onderwijstijd te geven, is op dit moment 1000 uur en de overheid financiert deze echter niet. Huidige financiering is gebaseerd op 960 uur. Dit betekent dus dat de scholen geen geld krijgen om die uitbreiding van onderwijsuren te laten geven door goed gekwalificeerde docenten. Leerlingen zullen hoogstwaarschijnlijk de zogenaamde ‘ophokuren’ weer krijgen, voor deze uren zal echter wel personeel ingezet moeten worden, waar de scholen geen geld voor krijgen en dat zal als gevolg kunnen hebben dat de gemiddelde klassegrootte wederom groter zal moeten worden. In Nederland geven de docenten al de meeste lessen van Europa en hebben ook gemiddeld de grootste klassen. Wereldwijd gezien staat alleen de Verenigde Staten met deze getallen nog boven ons. Een verslechtering dus voor de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs. Bovendien heeft het zogenaamde herinrichtingsbesluit, verbonden aan deze wet onderwijstijd, ook als gevolg, dat we buiten één week vakantie kwijtraken, er ook vijf  feestdagen niet meer gecompenseerd mogen worden, met als gevolg dat we in het ergste geval wéér vijf dagen kwijtraken. Die laatst genoemde vijf dagen betreffen de volgende feestdagen; eerste kerstdag, tweede kerstdag, nieuwjaarsdag, koninginnedag en vijf mei. Als deze vijf dagen op doordeweekse dagen vallen zullen de scholen toch vakantiedagen moeten inzetten. Voorbeeld: als eerste kerstdag en tweede kerstdag nu op een maandag en een dinsdag vallen, hoeven de scholen in die week slechts drie vakantiedagen (van de 60 die we hebben op jaarbasis) in te zetten om de gehele week vrij te hebben. Deze nieuwe wet zegt nu dus dat de scholen voor die ene week vijf vakantiedagen moeten inzetten. Als die eerder genoemde vijf feestdagen dus op doordeweekse dagen vallen dienen de scholen toch vakantiedagen in te zetten, ook hier leveren wij dus als onderwijspersoneel, in het meest ongunstige geval, vijf vakantiedagen in!! Ik vind het bijvoorbeeld helemaal niet erg als ik ’s-avonds, in de weekenden en in de vakantie voor school, voor de leerlingen aan het werk ben, ik krijg dit immers gecompenseerd door de vakantiedagen!! Het moet niet veel gekker worden.                                                                  
                


Er worden dus, in het meest ongunstige geval, twee weken van ons afgepakt en we krijgen er niets voor terug. Omdat enkele dagen na 26 januari deze wet onderwijstijd behandeld wordt in de Eerste Kamer hopen we doormiddel van deze staking dat de Eerste Kamer deze wet onderwijstijd naar de prullenbak verwijst.

 


Prestatiebeloning
Zoals iedereen, werkzaam in het onderwijs, wel zal weten, blijft het hier niet bij. De bezuiniging op het Passend Onderwijs van 300 miljoen euro zal ook als gevolg hebben dat leerlingen die normaal speciaal onderwijs volgen gewoon de lessen mogen gaan volgen in het reguliere onderwijs. Leerlingen die hele speciale aandacht nodig hebben, komen dan gewoon in de reeds erg volle klassen er gewoon bij, terwijl de docenten hier geen extra hulp/ruimte voor krijgen. Je doet dan als leerkracht, naar mijn mening, beide groepen leerlingen te kort. Hier hebben de docenten helemaal geen tijd voor. De groepsgrootte wordt hier niet extra voor verlaagd, wat dus eigenlijk wel zou moeten en docenten in het reguliere onderwijs kun je echt niet met enkele bijscholingscursussen op het niveau krijgen van de docenten in het speciale onderwijs, die hier extra voor opgeleid zijn. Het schandalige van onze huidige minister van Onderwijs is dat ze naast de bezuiniging van 300 miljoen euro op het Passend Onderwijs wél 250 miljoen euro uittrekt voor de zogenaamde prestatiebeloning voor onderwijspersoneel, terwijl de werkgevers alsook de werknemers in het onderwijs dit helemaal niet willen. In het buitenland is ook reeds aangetoond dat die zogenaamde prestatiebeloning absoluut niet werkt. Sterker nog, het werkt fraude in de hand. Wij weten dit wel, maar onze eigen minister schijnbaar niet!!!

 


Salaris
Maar ook dit is nog niet alles!!! We zijn in 2012 het derde jaar ingegaan dat we 0% salarisverhoging krijgen en ook geen inflatiecorrectie. We gaan er alleen maar op achteruit. Als het in Nederland dan zo slecht gaat, waarom worden de topinkomens bij de overheid en semi-overheid dan ook niet drastisch aangepakt??! Waarom moet onderwijspersoneel daar nou weer onevenredig voor bloeden??! Tot 2015 zullen 45.000 docenten in het voortgezet onderwijs met pensioen gaan, waar halen we dan die nieuwe goed opgeleide collega’s vandaan??! Wie wil er dan nog in het onderwijs werken??!
Bapo-regeling
En we hebben nog steeds niet alles gehad!!! De politiek wil ook dat de BAPO verdwijnt. Deze regeling is en was er voor bedoeld om oudere collega’s langer in het onderwijs te houden, op deze manier kun je op die leeftijd nog redelijk functioneren. Zeker als we vanaf 2020 tot ons 66e mogen blijven werken en misschien in 2025 wel tot ons 67e. De BAPO-regeling hebben we trouwens uit onze onderhandelingsruimte gehaald, dus daar hebben we zelf andere zaken voor ingeleverd. Al met al kunnen we dit alles niet langer pikken. Er zal iets moeten gebeuren om de politici in Den Haag op andere gedachten te krijgen. Dus massaal staken!!! Wees solidair met onze onderwijscollega’s!!!!! Er zal juist geïnvesteerd moeten worden in onderwijs!!! Elke euro die immers in het onderwijs wordt geïnvesteerd levert een rendement op van ongeveer 8%!!!! Onze politici maken nu het onderwijs kapot!!! Hier moet tegen opgetreden worden en dat zullen we dus zelf moeten doen om ook alle Nederlanders duidelijk te maken dat we nu het onderwijs echt verder aan het afbreken zijn. Nederland wil toch in de Top 5 komen van kennislanden. Nou dat gaat op deze manier absoluut niet lukken!!!!       

DUS OP 26 JANUARI 2012 MET Z’N ALLEN NAAR UTRECHT!

WEES SOLIDAIR!

LAAT HET ONDERWIJS NIET IN DE STEEK!

 

* Integrale oproep AOB en ABVA/KABO

REACTIE EN STANDPUNT DIRECTIE LVO WEERT

De vakcentrales AOB en ABVA/KABO roepen op tot een landelijke staking in het voortgezet onderwijs op donderdag 26 januari a.s.

De actie is gericht tegen een wetsvoorstel waarin zowel de vakantieregeling als de 1040 klokuren onderwijstijd is opgenomen.


Het College van Bestuur Stichting LVO betreurt, dat beide onderwerpen deel uitmaken van één wetsvoorstel en is bovendien zeer kritisch over de onzorgvuldige parlementaire behandeling.

Vanuit de rol als werkgever bestaan bij het College van Bestuur met name bezwaren tegen het voorstel inzake 1040 uur onderwijstijd.

Deze bezwaren komen voort uit de wijze waarop nu eenzijdig afgeweken wordt van een eerdere afspraak, waarbij overeenstemming was bereikt over 1000 uur onderwijstijd. De bezwaren richten zich ook op het ontbreken van middelen ter financiering van de nu verhoogde onderwijstijd.


Vanuit deze overweging heeft het College van Bestuur begrip voor de stakingsoproep. Het College vraagt aan de centrale directies van de LVO scholen om wel te registeren welke medewerkers deelnemen aan de actiedag, maar zal niet overgaan tot inhouding van salaris over de niet gewerkte uren.


Het College van Bestuur meldt hierbij expliciet dat het begrip hebben voor deze stakingsoproep niet betekent dat wij ons aansluiten bij de stakingsoproep en benadrukken, dat de bezwaren van het College specifiek gericht zijn op de 1040 klokuren.


Bovendien geldt ons besluit om niet over te gaan tot inhouding van salaris alleen voor deze specifieke situatie en vormt op geen enkele wijze een precedent voor toekomstige stakingsacties. Verder zullen LVO scholen zich altijd aan de wet houden en de 1040 uren maatregelen dus uitvoeren indien deze zijn aangenomen in de Staten Generaal.

Het College vraagt tot slot aan de centrale directies om ouders en leerlingen te informeren over de wijze waarop de lesdag van 26 januari 2012 vorm gegeven wordt , afhankelijk van de deelname aan de actiedag.

Copyright Webmaster PvH