Debatteren is leerzaam en...leuk

De vwo-plus module “Debatteren” voor brugklas N is 25 mei afgerond. In totaal omvatte de cursus, die gegeven werd door mentor Jan Leenders, zes lessen. Vanwege zijn operatie in februari is de laatste les pas in mei gegeven.

 

Aan de hand van lesbrieven kregen de leerlingen les over de theorie van het debatteren.

 

In elke les werd via de methode van het bekende “Vara Lagerhuisdebat” een stelling bediscussieerd.

 

Twee teams (een vóór de stelling en één tegen…) gingen steeds in debat en een jury van drie leerlingen bepaalde uiteindelijk welk team het debat heeft gewonnen.

 

 

 

Elke leerling was vooraf individueel bezig met het bedenken van argumenten.

 

 

De volgende stellingen zijn o.a. bediscussieerd:

 

    • Schooluniformen moeten worden ingevoerd
    • Dierentuinen moeten worden verboden
    • Ouders die willen scheiden moeten eerst in relatietherapie
    • Iedere Nederlander moet verplicht orgaandonor worden
    • De Citotoets moet worden afgeschaft.

 

Als huiswerkopdracht moesten de leerlingen van elke les een verslag schrijven. De verslagen zijn gebundeld in een map en de inhoud wordt door de mentoren beoordeeld.

 

Tijdens de ouderavond op 5 juni debatteerden de acht beste debaters van de klas in twee teams tegen elkaar.

 

 

 

Debatteren is leuk om naar te kijken, maar nog leuker om te doen!

In een debat kun je lachen, ideeën opdoen en erachter komen wat goede en minder goede argumenten zijn. Wie veel debatteert, doet veel kennis op, maar wordt ook steeds beter in overtuigingskracht en dat heb je later hard nodig. Dat wisten de oude Grieken al, die op hun scholen jonge mensen met debatten wilden klaarstomen voor een succesvolle loopbaan.

‘In het debat zoek je niet samen naar een oplossing,

maar wil je dat jouw standpunt het meest overtuigend is’.

Menno Bentveld

Copyright Webmaster PvH