Rapport over “rekenen en taal” aangeboden tijdens bijeenkomst met basisscholen

Zeven basisscholen betrokken bij pilot “Doorgaande Leerlijnen Taal en Rekenen”

Als afsluiting van de pilot “Doorgaande Leerlijnen Taal en Rekenen”, werd op donderdag 7 juni een mini-onderwijsconferentie gehouden in de Philips van Horne met als thema: “Doorlopende Leerlijnen taal en rekenen”.

 

Tijdens deze bijeenkomst hebben de leden van de werkgroepen van het basis- en voortgezet onderwijs het resultaat van hun werk in de afgelopen 3 jaar toegelicht. 

 

Het eindrapport werd door projectleidster Maja Kesten overhandigd aan de directeur van het samenwerkingsverband Primair onderwijs en Voortgezet onderwijs, Thijs Stroeks.

Dit samenwerkingsverband PO-VO gaat de uitvoering van de aanbevelingen van de pilot stimuleren. Dit zal resulteren in een verdere samenwerking tussen PO en VO met als doel het taal- en reken niveau van de Weerter leerlingen te verhogen.


De afgelopen drie jaar hebben zeven basisscholen uit Weert intensief overlegd met de Philips van Horne om in Weert “het niveau van rekenen en taal te verhogen”. De deelnemende basisscholen zijn: Brede school Moesel, OBS Molenakker, BS Markeent, BS Aan de Bron, BS Laurentius, BS Joannes en de  Montessorischool.  De scholen worden ondersteund door de VeerKrachtGroep.

 

Rapper Gart Smits schreef speciaal voor deze bijeenkomst een rap over "taal en rekenen". Zijn performance vier erg in de smaak!



Door middel van de pilot “Doorgaande Leerlijnen Taal en Rekenen” hebben de scholen voor basis- en voortgezet onderwijs getracht te komen tot een verbetering van de afstemming op het gebied van taal- en rekenonderwijs.
De Philips van Horne heeft zich met de zeven basisscholen ingezet om bovenstaand doel te bereiken. Samen hebben deze scholen de pilotgroep gevormd.

Uitkomsten uit de pilotgroep worden via het Samenwerkingsverband gecommuniceerd met Het College, Kwadrant, Cita Verde en overige scholen voor basisonderwijs uit de regio Weert.

Dit proces vroeg om een betrokkenheid vanuit een gevoelde behoefte aan contact en samenwerking van zowel basisscholen als van de scholen voor voortgezet onderwijs.
Doorgaande leerlijnen hebben te maken met een meer vloeiende overgang op didactisch en pedagogisch gebied.

Leraren van basis- en voortgezet onderwijs waren welkom de afgelopen drie jaar om hierin actief mee te denken.  De pilotgroep richtte zich op ondermeer:
* Docenten basisonderwijs en voortgezet onderwijs laten kennismaken met elkaars onderwijs in taal en rekenen
* Zoeken naar de didactische en pedagogische aanpak op het basisonderwijs waar op het voortgezet onderwijs op voort kan gebouwen
* En zoeken naar de didactische en pedagogische aanpak op het voortgezet onderwijs waarop het basisonderwijs de leerlingen kan voorbereiden
* Geven van adviezen voor verdere samenwerking tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs voor de komende jaren

Voortvloeisel uit regeerakkoord 2010

Het regeerakkoord van september 2010 bestempelt de vakken rekenen en taal  als de kernvakken van het onderwijs en zet in op “het vereenvoudigen van pakket, loopbaan en studie door doorlopende leerlijnen”.

 

Daarom moet de kennis in taal en rekenen volgens het toenmalige regeerakkoord op een hoger niveau worden gebracht. Om deze slag te kunnen maken, is het gewenste niveau van leerlingen in elke fase van hun opleiding in referentieniveaus vastgelegd.

Vorig jaar hebben de bewindspersonen van OCW het advies van de Expertgroep Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen o.l.v. de heer Meijerink vrijwel integraal overgenomen. Alle Tweede Kamerfracties waren zeer positief over het plan van aanpak. Naast tal van structurele maatregelen ter verbetering van de doorlopende leerlijnen taal en rekenen is een start gemaakt met een inhaalslag voor de jaren 2008 t/m 2010.

PvH FILMS OP YOU TUBE: 

 

klik...:

 

Weert TV reportage over aanbieden rapport:

http://www.youtube.com/watch?v=XW_CsnlKOBA&feature=plcp

 

 

Rap over "taal en rekenen"

http://www.youtube.com/watch?v=MQQsFxV9Q34&feature=plcp

 

Na afloop napraten...

Foto's:

Karel Pacilly

Jan Leenders

Copyright Webmaster PvH