Unieke samenwerking tussen Weerter scholen om reken- en taalniveau te verhogen

Als afsluiting van de pilot “Doorgaande Leerlijnen Taal en Rekenen”, wordt op donderdag 7 juni een mini-onderwijsconferentie gehouden in de Philips van Horne met als thema: “Doorlopende Leerlijnen taal en rekenen”.

De bijeenkomst begint om 15.30 uur in de Leertuin in de F-vleugel van de Philips van Horne.De afgelopen drie jaar hebben zeven basisscholen uit Weert intensief overlegd met de Philips van Horne om in Weert “het niveau van rekenen en taal te verhogen”. De deelnemende basisscholen zijn: Brede school Moesel, OBS Molenakker, BS Markeent, BS Aan de Bron, BS Laurentius, BS Joannes en de  Montessorischool.  De scholen worden ondersteund door de VeerKrachtGroep.

 


Tijdens deze conferentie worden ondermeer de adviezen van de pilotgroep overhandigd aan de directeur van het samenwerkingsverband Primair onderwijs en Voortgezet onderwijs, dhr Thijs Stroeks.

Door middel van de pilot “Doorgaande Leerlijnen Taal en Rekenen” hebben de scholen voor basis- en voortgezet onderwijs getracht te komen tot een verbetering van de afstemming op het gebied van taal- en rekenonderwijs.
De Philips van Horne heeft zich met de zeven basisscholen ingezet om bovenstaand doel te bereiken. Samen hebben deze scholen de pilotgroep gevormd.

Uitkomsten uit de pilotgroep worden via het Samenwerkingsverband gecommuniceerd met Het College, Kwadrant, Cita Verde en overige scholen voor basisonderwijs uit de regio Weert.



Dit proces vroeg om een betrokkenheid vanuit een gevoelde behoefte aan contact en samenwerking van zowel basisscholen als van de scholen voor voortgezet onderwijs.
Doorgaande leerlijnen hebben te maken met een meer vloeiende overgang op didactisch en pedagogisch gebied.



Leraren van basis- en voortgezet onderwijs waren welkom de afgelopen drie jaar om hierin actief mee te denken.  De pilotgroep richtte zich op ondermeer:
* Docenten basisonderwijs en voortgezet onderwijs laten kennismaken met elkaars onderwijs in taal en rekenen
* Zoeken naar de didactische en pedagogische aanpak op het basisonderwijs waar op het voortgezet onderwijs op voort kan gebouwen
* En zoeken naar de didactische en pedagogische aanpak op het voortgezet onderwijs waarop het basisonderwijs de leerlingen kan voorbereiden
* Geven van adviezen voor verdere samenwerking tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs voor de komende jaren.




Voortvloeisel uit regeerakkoord 2010
Het regeerakkoord van september 2010 bestempelt de vakken rekenen en taal  als de kernvakken van het onderwijs en zet in op “het vereenvoudigen van pakket, loopbaan en studie door doorlopende leerlijnen”.

Daarom moet de kennis in taal en rekenen volgens het toenmalige regeerakkoord op een hoger niveau worden gebracht. Om deze slag te kunnen maken, is het gewenste niveau van leerlingen in elke fase van hun opleiding in referentieniveaus vastgelegd.

Vorig jaar hebben de bewindspersonen van OCW het advies van de Expertgroep Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen o.l.v. de heer Meijerink vrijwel integraal overgenomen.

Alle Tweede Kamerfracties waren zeer positief over het plan van aanpak. Naast tal van structurele maatregelen ter verbetering van de doorlopende leerlijnen taal en rekenen is een start gemaakt met een inhaalslag voor de jaren 2008 t/m 2010.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Informatie: Karel Pacilly (0495-431030)

Copyright Webmaster PvH