Amerikaanse ambassadeur Fay Hartog Levin bezoekt Philips van Horne in Weert

De ambassadeur van de Verenigde Staten , mevrouw Fay Hartog Levin, bezoekt donderdag 19 mei  a.s. de Philips van Horne scholengemeenschap.


De ambassadeur komt kennismaken met Vwo-plus brugklas B1U, die actief onderzoek doet in het kader van het wereldwijde Globeproject.

GLOBE is het door Al Gore opgezette onderwijsprogramma rond wetenschap en milieu. Leerlingen op 23.000 scholen in meer dan 100 landen verzamelen in samenwerking met wetenschappers gegevens over het mondiale milieu.

 

De laatste twee jaar zijn Vwo-plus brugklassen van de Philips van Horne tijdens de jaarlijkse GLOBE conferenties in Noordwijk in de prijzen gevallen met opvallend goede presentaties.

Vorig jaar nog hebben zij hun presentatie mogen tonen aan Prins Willem-Alexander en de ambassadeur van de VS, mevrouw Fay Hartog Levin.

 



Philips van Horne en GLOBE
De Philips van Horne participeert in het GLOBE-project met een aantal havo/vwo en vwo-plus brugklassen.
De leerlingen adopteren een boom en doen waarnemingen m.b.t. de datum van “bladverkleuring en bladafval in de herfst en blad- ontplooiing in de lente”.

 

Hun waarnemingen worden aan de universiteit van Wageningen doorgegeven.
De wetenschappers van de Universiteit van Wageningen, o.a. de van radio en TV bekende Dr. Arnold van Vliet,  krijgen, samen met de gegevens van andere scholen in binnen en buitenland, een beeld van de invloed van de klimaatverandering op de aarde.

 

Eén klas, B1U, heeft de zomereik gekozen.
De waarnemingen van B1U worden zowel aan de universiteit van Wageningen doorgegeven als aan de gemeente Weert. De laatste gebruikt de waarnemingen voor het vaststellen van het juiste tijdstip om met de bestrijding van de processierups te beginnen.



Programma

Het programma ziet er als volgt uit:
13.15 uur:     aankomst hoofdingang Wertastraat en ontvangst in de directiekamer van locatiedirecteur Harry Balk
13.20 uur:     Lunch in directiekamer;
Thomas van Gemert en Tim Kees (Vwo 6) overhandigen profielwerkstuk “Amerikanisering in Weert”; wethouder Harry Litjens informeert Fay Hartog Lewin over beleid van de Gemeente Weert ten aanzien van de biologische bestrijding van de eiken processie- rups
13.40 uur:      Vier leerlingen van Vwo 2 (vorig jaar B1T)  tonen ambassadeur de vitrine met beeldmateriaal van het Globe-project uit 2010.
13.45 uur:     Biologieles van docent Karel Pacilly aan brugklas U in B-114: presentaties van leerlingen over hun onderzoeksresultaten; informatie over de samenwerking tussen Gemeente Weert en Philips van Horne brugklassen inzake de bestrijding van de “eikenprocessierups”
14.30 uur:    Kennismaken met TTO-brugklas (B1V); informatie over internationaal wateronderzoek; informatie over “Philips van Horne en Internationalisering”.

15.00 uur: Vertrek naar Den Haag

Achtergrondinformatie over GLOBE


The Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE) program is a worldwide hands-on, primary and secondary school-based science and education program. GLOBE's vision promotes and supports students, teachers and scientists to collaborate on inquiry-based investigations of the environment and the Earth system working in close partnership with NASA, NOAA and NSF Earth System Science Projects (ESSP's) in study and research about the dynamics of Earth's environment.
GLOBE is the quintessentially ideal program for involving kids in science
- Nobel laureate Dr. Leon Lederman.

 



GLOBE is het door Al Gore opgezette onderwijsprogramma rond wetenschap en milieu. Leerlingen op 23.000 scholen in meer dan 100 landen verzamelen in samenwerking met wetenschappers gegevens over het mondiale milieu.
Leerlingen doen bijvoorbeeld onderzoek naar bodemleven, het weer/klimaat of naar stof- en roetdeeltjes in de lucht. Zij noteren hun meetgegevens en geven deze via internet door zodat ze beschikbaar zijn voor onderzoekers en leerlingen overal ter wereld.

Blauwe landen zijn deelnemers aan GLOBE
Echte wetenschappers
Doordat leerlingen op internet kunnen zien dat hun metingen daadwerkelijk worden gebruikt voor milieuonderzoek, gaan ze zeer nauwkeurig meten en raken ze actief betrokken bij milieuvraagstukken. Door deel te nemen aan onderstaande activiteiten krijgen ze de kans om op wetenschappelijke instellingen rond te kijken en contact te krijgen met de onderzoekers. Door dit contact en de feedback die leerlingen van de wetenschappers krijgen raken ze actief betrokken.
Jaarlijkse activiteiten
* Orientatiedagen voor docenten om kennis te maken met GLOBE;
* Meetcampagnes waarin leerlingen metingen doen in samenwerking met wetenschappers van KNMI, Wageningen Universiteit, Alterra, RIVM en het Nederlands Instituut voor Ecologie. Een meetcampagne begint soms met een kick off voor leerlingen en docenten op een van de wetenschappelijke instituten. Tijdens de meetcampagne staan leerlingen in contact met de wetenschappers via de GLOBE Facebook pagina en krijgen ze feedback via webconferenties. Docenten worden daarnaast via de mail op de hoogte gehouden;
* Leerlingenconferentie waar leerlingen hun gegevens presenteren aan de wetenschappers.
GLOBE internationaal
Veel informatie en alle ingevoerde data is te vinden op de internationale site www.globe.gov



 

Via de GLOBE module Natuurkalender onderzoeken leerlingen hoe de natuur reageert op een warmer wordend klimaat. Natuurlijke processen zoals bloei van bloemen, bladval en start van vogeltrek vinden elk jaar in een vaststaande periode plaats. Deze zogenaamde natuurkalender van soorten wordt sterk beïnvloed door temperatuur, neerslag en daglengte. Door klimaatverandering verandert de natuurkalender van veel soorten dusdanig dat dit verschijnsel direct duidelijk waarneembaar is.
Veel planten staan pakweg 14 tot wel 30 dagen eerder in bloei dan 40 jaar geleden. De gevolgen voor natuur, groenbeheer, landbouw en gezondheid zijn groot:
* Soort-soort interacties veranderen (rupsen zijn al ontpopt als de koolmees nog uit z'n ei moet komen, waardoor er te weinig voedsel is voor de koolmezen en de populatie afneemt).
* Vegetatiezones verschuiven naar het noorden (uitsterven kwetsbare soorten, aandienen van nieuwe soorten).
* Er zijn meer hooikoortspatiënten door een langer groeiseizoen.
De Natuurkalender heeft ook een eigen site: www.natuurkalender.nl Op deze site staat een schat aan informatie over ontwikkelingen in de natuur, gevolgen van de veranderingen in de natuur en hoe je zelf kunt bij dragen aan het onderzoek daarnaar. Als je zelf waarnemingen hebt gedaan, kun je deze zelf invoeren op www.natuurkalender.nl met de GLOBE id van je school. Ook kun je waarnemingen van anderen bekijken met behulp van kaartjes en grafieken, en deze vergelijken met je eigen waarnemingen.
De module bestaat uit een aantal onderdelen waarin leerlingen:
* De groeistadia van een boom volgen. Ze kijken naar jaarlijks terugkerende verschijnselen als bloei, bladontplooiing, vruchtvorming,bladverkleuring en bladval.
* Gegevens doorgeven via internet aan Wageningen Universiteit.
* Zelf gegevens interpreteren of vergelijken met andere waarnemers.
* Eigen waarnemingen koppelen aan literatuuronderzoek over de gevolgen van een warmer wordend klimaat voor de groei van gewassen in de landbouwsector, de soortenverandering in je eigen omgeving, de economische gevolgen, gevolgen voor hooikoortspatiënten, etc.
 
    
Leerlingen doen bijvoorbeeld onderzoek naar bodemleven, het weer/klimaat of naar stof- en roetdeeltjes in de lucht.

Zij noteren hun meetgegevens en geven deze via internet door zodat ze beschikbaar zijn voor onderzoekers en leerlingen overal ter wereld.



Copyright Webmaster PvH