Interview met Harry Balk in De Trompetter - Land van Weert (door Frank Heythuysen)

Redacteur Frank Heythuysen van De Trompetter-Land van Weert publiceerde woensdag 26 januari 2011 een uitgebreid interview met de eind vorig jaar benoemde locatiedirecteur van de Philips van Horne, Harry Balk.

We hebben toestemming van het blad om dit gesprek integraal weer te geven op onze website.

Waarvoor dank.

’Leren om over grenzen heen te kijken’

Door Frank Heythuysen

 

Met het aanstellen van de nieuwe locatiedirecteur Harry Balk, heeft de Philips van Horne scholengemeenschap een directeur ‘uit eigen kweek’.

Na 30 jaar voor de klas te hebben gestaan is er van tanend engagement geen sprake.

Directeur Harry Balk breekt in zijn nieuwe functie een lans voor grensoverschrijdend onderwijs.

 

Na een paar maanden als interim-directeur te hebben gefungeerd, ging de definitieve benoeming tot locatiedirecteur in per 1 december vorig jaar.

In drie decennia groeide Balk mee met zijn leerlingen.
“Ik ben in 1979 op de Philips van Horne gestart als tekenleraar.

Aanvankelijk stond ik vooral in brugklassen voor de klas, maar met het klimmen der jaren ben ik doorgeschoven naar de HAVO 4 en VWO 4, 5 en 6 klassen.

Daarnaast heb ik taken vervuld als assistent conrector, afdelingscoördinator HAVO en teamleider van de VWO bovenbouw, om uiteindelijk in mijn huidige functie terecht te komen.
Mijn liefde voor de creatieve vakken heeft er mede toe bijgedragen dat deze vakken mee gingen tellen op school.

Tekenen en muziek zijn al jarenlang eindexamenvakken, waarbij zowel in de theorie als in de praktijk prima resultaten worden behaald”, aldus Harry Balk.


Hoewel hij met pijn in het hart afscheid nam van het zelf lesgeven, ziet Harry Balk nieuwe uitdagingen als locatiedirecteur.
“De Philips van Horne kent een zestal speerpunten.

Naast het Tweetalig Vwo (TTO) zijn dat de thema’s  Bèta Techniek, Meerbegaafde leerlingen, Muziek, Kunst en Sportline.

In mijn optiek dient deze school leerlingen met verschillende interessegebieden iets te bieden. Daarom is het noodzakelijk om als school te laten zien wat we goed doen en om duidelijk te maken wat wij vinden dat een moderne leerling nodig heeft.

Bij de net geschetste speerpunten neemt met name het tweetalig onderwijs een belangrijke plaats in, zowel bij de onder- als bij de bovenbouw.

Doel van het tweetalig onderwijs is dat leerlingen zowel over hun eigen als over de grenzen van dit land heen moeten kunnen kijken.

De wereld wordt meer en meer een ‘global village’ en het Engels vormt een goede basis om internationaal bij te blijven. In de toekomst hopen we dit onderwijs uit te breiden naar andere vakken, verder te internationaliseren en uitwisselingen te bewerkstelligen op zowel leerlingen-, docenten-, alsook op directieniveau.”

 

Bij het realiseren van die speerpunten heeft Harry Balk een duidelijke visie voor ogen.
“Wanneer leerlingen deze school met een diploma in de hand verlaten, hoop ik dat ze hun hersens hebben leren gebruiken en dat ze betrokken zijn geweest bij wat ze doen, voor henzelf en voor anderen.

Het zou mooi zijn als je deze instelling terug zou zien in de keuzes die ze vervolgens maken, naar een vervolgstudie en uiteindelijk een plek in de maatschappij.

Fatsoenlijke omgangsvormen en een open communicatie zijn daarbij mijns inziens onontbeerlijk”, vertelt Harry Balk, die met lede ogen de kabinetsplannen bekijkt, die volgens hem een bedreiging zijn voor goed onderwijs.

“De signalen van hoogleraren en de studentenprotesten moeten we serieus nemen”, concludeert Balk. “Minister Van Bijsterveld wil met twee zogenaamde profielen, het ‘natuurprofiel’ en het ‘maatschappelijk profiel’, eigenlijk terug naar de tijd van de alfa en bèta-profielen.

Op deze manier creëer je een vernauwing van het onderwijs en raak je ook als kennisland achterop. Er is zoveel meer te doen op het gebied van onderwijs en vorming.

Als je het accent uitsluitend op deze twee stromingen legt, is er geen sprake van evenwichtig onderwijs.

Ik kan daarbij niet hard genoeg pleiten voor een investering in de kwaliteit van leraren. Het is schrijnend om te moeten constateren dat er té weinig jonge, goede mensen kiezen voor het onderwijs.

Een baan in het onderwijs móet aantrekkelijker worden gemaakt, om onze jeugd verder te brengen. Je zou als student eigenlijk moeten staan te trappelen om het onderwijs in te gaan en je expertise los te laten op jonge mensen.

Dat zou de inzet moeten zijn van goed onderwijsbeleid.”


Ondanks het feit dat het onderwijs in Nederland diverse bedreigingen kent, laat Harry Balk zich hierdoor niet uit het veld slaan bij de invulling van zijn nieuwe functie.


“Ik wil dicht bij leerlingen, ouders, onderwijzend en ondersteunend personeel staan en zoveel mogelijk persoonlijk het gesprek aangaan met iedereen. Weten waar je met zijn allen voor staat, goed afwegen welke keuzes je als school maakt, samen op één lijn zitten. We hebben elkaar allemaal nodig om de uitdagingen waarvoor het onderwijs staat, aan te gaan.


Hoewel ik het lesgeven en het directe contact met leerlingen mis, wil ik zowel leerlingen als hun ouders laten proeven van wat we met deze school willen.

Daarbij is het belangrijk om open te staan voor reacties en adviezen van buitenaf – gevraagd en ongevraagd- want de tijd is voorbij dat je als school het alleenrecht op kennis leek te hebben.

Het doorbreken van grenzen –letterlijk en figuurlijk-, buiten je eigen school kijken en sturing geven aan wat anderen aan deze school bij kunnen dragen en dat ook faciliteren, daar sta ik voor.

Goede initiatieven dienen hoe dan ook altijd bij de leerlingen terecht te komen”, zo besluit een gedreven Harry Balk.




Copyright Webmaster PvH