MAD voor KGT1 (Kader/Gemengd/Theoretisch)



Ongeveer 80 leerlingen fietsten op 1 februari 2011 rechtstreeks naar het natuur- en milieucentrum (NMC) waar ze door hun mentoren en een aantal vrijwilligers werden opgevangen.

 

Door het wisselprogramma startte elke klas met een andere activiteit. Eén klas ging de kleine zaal binnen om uilenballen uit te pluizen.


Voor de volgende activiteiten moesten de leerlingen naar buiten. De klas werd in 6 groepjes verdeeld en elk groepje kon beginnen aan een bepaalde opdracht.


Geblinddoekt moesten de leerlingen de schors van een boom aftasten om deze later weer te herkennen. Bij de volgende opdracht werd met behulp van een grondboor een bodemprofiel gemaakt waarna bodemonderzoek plaatsvond.

 

Het zagen van boomschijven vonden leerlingen ook erg leuk en leerzaam. Door het tellen van de jaarringen konden ze de leeftijd van de boom bepalen. 

 

Leerlingen gingen ook aan de slag met eenvoudige boomhoogtemeters om de hoogte van een boom te bepalen. Bij de grote IJzeren man zochten leerlingen met behulp van verrekijkers naar watervogels, die ze met behulp van zoekkaarten op naam probeerden te brengen.


Daarna volgde een speurtocht met opdrachten door het NMC en ze sloten de ochtend af met een boswandeling met opdrachten.

 

Voldaan gingen de leerlingen naar school en na de grote pauze presenteerden tweedejaars leerlingen allerlei natuur- en milieuonderwerpen aan de leerlingen van de brugklassen.
We kunnen terugkijken op een geslaagde dag.


Tekst en foto's:

Hub Jetten

Copyright Webmaster PvH