Leerlingenconferentie "Hoogbegaafdheid" op 18 maart a.s.

Een aantal hoog/meerbegaafde leerlingen van onze school neemt vrijdag 18 maart deel aan de leerlingenconferentie "hoogbegaafdheid" op de TU Eindhoven. Ze worden deze dag begeleid door docenten Narine Khachatrjan en Sascha Engbersen. 

 

Deze leerlingenconferentie heeft als primair doel hoogbegaafde leerlingen van 12 tot 18 jaar weer te motiveren voor school.  Door deze leerlingen inzicht te geven in hoe hun denk- en leerproces werkt krijgen ze een beeld van hoe onderwijs eruit moet zien dat bij ze past, maar ook hoe ze onderwijs passend moeten maken. Deze bewustwording maakt het leerlingen mogelijk om te zien waar kansen liggen om school aan te laten sluiten bij hun natuurlijke leerproces. Door deze kansen te benutten doen leerlingen weer succeservaringen op waardoor de relevantie voor school meer gevoeld wordt.

 

Door de kennismaking met rolmodellen krijgen de leerlingen een beeld van de mogelijkheden die hun capaciteiten hun bieden op de arbeidsmarkt. Zo wordt zichtbaar wat de relevantie van een goede opleiding kan zijn.

 

Daarnaast oriënteert de TU/e zich op de mogelijkheden om deze doelgroep te bedienen. De leerlingen worden uitgenodigd om een aantal faciliteringsvragen  voor de TU/e te formuleren. De werkgroep excellentie van de TU/e gaat onderzoeken of ze deze faciliteringsvragen kan beantwoorden.

 

Spreker 1 is Ellen Sinot, ze is een hoogbegaafde psychologie studente die over haar ervaringen als hoogbegaafde in het reguliere onderwijs het boek ’IQ’ heeft geschreven. Dit boek is deze maand uitgekomen.

 

Spreker 2 is Jan Hendrickx is een voormalig schooldirecteur die het onderwerp hoogbegaafdheid op de agenda van scholen heeft weten te krijgen en de basis heeft gelegd voor het Leonardo onderwijs. Hij wil de menselijke aspecten van wat hoogbegaafde leerlingen meemaken binnen het reguliere onderwijs koppelen aan officiële cijfers om duidelijk te maken dat een andere vorm van onderwijs noodzakelijk is.

 

Er is plaats voor maximaal 100 leerlingen tussen de 12 en 18 jaar met een uitzonderlijk leervermogen.

 

Programma

 

9: 30u

ontvangst

9:45u

Een inhoudelijk verhaal over wat hoogbegaafdheid is. Wat is de gehanteerde definitie. Welke neurologische processen verlopen er anders dan gemiddeld?

10:45u

koffie/thee

11:00u

Hoogbegaafdheid van de onderwijskundige kant benaderd. Hoe leer je als hoogbegaafde? Hoe richt je een onderwijsprogramma in dat aansluit?

12:00u

Walking Lunch met rolmodellen, in 2 gangen

13:00u

Werksessie 1: Reflectie op je eigen onderwijs. In groepjes praten over hoe je de opdrachten die je op school krijgt kunt benaderen zodat ze wel bij je passen. Schrijf een handleiding voor je docenten.

14:00u

Werksessie 2: Wat kan de TU/e bieden om het onderwijs op school voor jou te verrijken? Formuleer Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden een faciliteringsvraag aan de TU/e.

15:00u

Sluiting van de conferentie door de bundeling van de faciliteringvragen te overhandigen aan een vertegenwoordiger van de TU/e

15:15u

Een borrel en een markt van partijen die deze leerlingen iets interessants te bieden hebben.

 

Copyright Webmaster PvH