Eline Berger (V5): "Straatsburg, de stad die een glimlach op mijn gezicht tovert"

Straatsburgreis 2013 (21/1 tot en met 25/1) werd mogelijk gemaakt door Stichting MEP Limburg.

(Verslag geschreven door Eline Berger).

Een activiteit van Stichting MEP Limburg begint voor mij altijd weer op het station met een koffer vol formele kleding en, na de Limburgse conferentie, mijn MEP-tasje in de hand. Zo ook de Straatsburgreis van januari 2013. Ik had er ongelofelijk veel zin in, maar achteraf gezien besefte ik toen totaal nog niet wat voor een fantastische week mij te wachten stond!

Eenmaal in de bus hadden we maar een paar minuten nodig totdat we volop herinneringen ophaalden en druk bijpraatten.

De uren vlogen voorbij en voor ik het wist waren we al gearriveerd in Luxemburg. Hier bezochten we het Europees Hof van Justitie, waar we veel geleerd hebben over de desbetreffende instantie en onze ogen uitgekeken hebben in het prachtige gebouw. Op het Europees Hof van Justitie werden we ontvangen door een gids die ons met veel enthousiasme meer vertelde over het gebouw, haar functies en haar inrichting. Zo sprak hij gepassioneerd over de (gedoneerde) kunst in het gebouw.

Als ik het me goed herinner, zei hij: ‘Art is just like law, it can be interpreted in many different ways.’ Na de rondleiding en een presentatie stapten we weer in de bus en zetten we onze reis naar Straatsburg voort. Daar aangekomen, hebben we er nog een gezellige avond van gemaakt, waarna ik met een tevreden glimlach op mijn gezicht heerlijk in slaap viel.

De volgende ochtend ging de wekker vroeg, vanwege ons drukke programma. Gehesen in formele kleding heb ik mijn eerste heerlijke Franse ontbijtje gegeten, waarna we met de bus vertrokken naar het Palais de l’Europe. Dit is het hoofdgebouw van de Raad van Europa, een instantie die los staat van de Europese Unie en zich inzet voor de handhaving van democratie en mensenrechten in haar 47 lidstaten. In het Palais de L’Europe ontmoetten wij 5 sprekers (dhr. René van der Linden, dhr. Mevlüt Çavusoglu, dhr. Jan Kleijssen, dhr. Pieter Omtzigt en dhr. Tiny Kox) die ons meer vertelden over hun verschillende rollen binnen de Raad van Europa (en in Nederland). Daarnaast kregen we de kans om deze politici meerdere vragen te stellen, een kans waarvan ik graag gebruik maakte. Echter merkte ik na een paar kritische vragen van mijn kant al snel dat we te maken hadden met rasechte politici, die zonder problemen om een vraag heen draaiden. Al is dat natuurlijk ook een kunst! Verder hebben we deze tweede dag een debat van de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa mogen bijwonen, wat ook weer een speciale ervaring was, vooral omdat er zoveel tolken bij aanwezig waren en alle parlementariërs een andere taal spraken. Na deze intensieve dag hebben we ‘s avonds nog wat uitgerust en nagepraat, waarna we braaf gingen slapen met het oog op het drukke programma van woensdag.

Woensdag reisden we per bus naar Europees Hof voor de Rechten van de Mens, waar we het genoegen hadden Johannes Silvis, de Nederlandse rechter voor dit Hof, te ontmoetten. Hij leerde ons meer over het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) en het proces van een rechtszaak bij het Hof. Na de lunch bezochten we het Palais de l’Europe voor de tweede keer. Hier kregen we de gelegenheid twee mensen te ontmoetten die zeer belangrijk zijn binnen de Raad van Europa, namelijk dhr. Nils Muižnieks (commissaris en rapporteur van de mensenrechten van de Raad van Europa) en dhr. Petr Sich (hoofdsecretaris van de president van de Assemblee van de Raad van Europa). Van de interessante gesprekken met deze heren heb ik erg genoten en al snel ontstonden er enerverende discussies over problemen binnen Europa. Na de ontmoetingen met deze grote namen binnen de Europese politiek volgde alweer het diner en nog een gezellige avond in het hotel, de tijd leek om te vliegen.

Toen brak de vierde dag aan. Donderdag gingen we naar het Europees Parlement, maar niet voordat we nog een laatste keer een bezoekje brachten aan het Palais de l’Europe. Hier wachtte namelijk nog een laatste spreker op ons, dhr. Jan Rademaker. Na een gesprek met de permanente vertegenwoordiger en diplomaat van het ministerie van Veiligheid en Justitie van Nederland, was het tijd voor de lunch. Met gevulde magen gingen we vervolgens naar het Europees Parlement, waar we een rondleiding door het prachtige gebouw kregen en onder de indruk waren van het mooie verhaal dat hierachter schuilging. Het Europees Parlement te Straatsburg is namelijk zo gebouwd dat het lijkt alsof het niet af is, een concept dat symbool staat voor de constant veranderende Europese Unie. Het bezoek aan het Europees Parlement was voor mij een van de hoogtepunten van de week. Het was fantastisch om te zien waar de het parlement plaatsneemt en hoe ingewikkeld het systeem – zoals het op en neer reizen voor de parlementariërs – eigenlijk is. Na deze geweldige middag sloten we de dag informeel af met wat vrije tijd en een diner in Straatsburg, gevolgd door een gezellige laatste avond in het hotel.

Helaas, was de laatste dag van deze fantastische reis alweer veel te snel aangebroken. De laatste dag was gereserveerd voor informele activiteiten, wat betekende dat iedereen ‘s ochtends met een spijkerbroek aan en koffer in de hand op de bus stapte. Deze laatste dag stond een bezoek aan Nancy gepland, de mooie Franse stad ten noorden van Straatsburg. Daar aangekomen kregen we vrije tijd, waarin we wandelend door de stad met onze mede-MEP’ers praatten wetende dat we elkaar weer een tijdje niet meer zouden zien. Die gedachte bleef ook op weg naar huis, waar we onderweg verschillende mensen afzetten en het afscheid ook voor mij steeds dichterbij kwam. Op station Sittard was het dan toch echt zover, jammer genoeg moest ik afscheid nemen van iedereen.

Al met al was het een fantastische reis, ik heb ongelofelijk veel geleerd over de Raad van Europa en de Europese Unie en daarnaast zijn de reizen of conferenties met het MEP ook altijd weer hartstikke gezellig. Ik heb in ieder geval een geweldige week gehad en ben weer veel ervaringen rijker! Nog steeds krijg ik bij de gedachte aan Straatsburg en deze onvergetelijke reis een glimlach op mijn gezicht…

Voor meer informatie over MEP Limburg en haar activiteiten of media kunt u kijken op www.meplimburg.nl

Fotoreportage

De rechtszaal van het Europees Hof van Justitie in Luxemburg

De gedelegeerden in gesprek met dhr. Mevlüt Çavusoglu in het Palais de l’Europe

De Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa in het Palais de l’Europe in Straatsburg