Geslaagd marketingonderzoek koopgedrag leerlingen na gratis uitdelen snoep op Philips van Horne

Tim Arits, oud leerling van de Philips van Horne heeft het afgelopen jaar in het kader van masteropleiding Marketing Management een interessant onderzoek gedaan op de Philips van Horne.
Samen met zijn studiegenoot Mark Hoogerbeets van de Universiteit Tilburg is Tim in januari gestart met de afronding van de studie.

 

Ieder afstudeeronderzoek bij de Universiteit bestaat uit een aantal voorspellingen die worden gedaan op basis van bestaande literatuur (het vormen van hypothesen) en het controleren van deze voorspellingen door het verrichten van metingen (dataverzameling).



De voorspelling van Tim en Mark was “dat mensen meer snoep (M&M’s en Snickers) zouden gaan kopen, wanneer er gratis snoep werd uitgedeeld (gratis M&M’s)”.



Tim: “We hebben contact opgenomen met de Philips van Horne om onze data te verzamelen.
Mark en ik hebben er daarnaast voor gekozen om met een speciale techniek te meten. In overleg met onze begeleidster hebben we ervoor gekozen samen te werken met een bedrijf uit Buenos Aires (Argentinië) welke speciale software heeft gemaakt voor de Kinect (zie voor meer informatie www.shopperception.com). Met dit apparaat hebben we kunnen meten hoeveel mensen gratis M&M’s hebben gepakt, hoeveel Snickers er verkocht en hoeveel pakjes M&M’s."



Stijging verkoop
De uitkomsten van het onderzoek wezen uit dat het gratis uitdelen van M&M’s ervoor zorgt dat de verkopen van M&M’s doen toenemen. Voor Snickers was dit niet het geval. Dat is voor de producent van M&M’s goed nieuws, want zij willen dat alleen hun eigen verkopen stijgen wanneer ze zelf gratis producten uitdelen, aldus Tim Arits.



De Universiteit heeft het onderzoek goedgekeurd en de beide studenten zijn allebei met een 7,5 afgestudeerd.


Copyright Webmaster PvH