De oud-vwo leerlingen Nicole Saha en Shirin Senden gaven tijdens Van Horne Unplugged het officiële startsein voor het Philips van Horne Derde Wereldproject 2012-2013.
Met een fotoreportage over hun reis naar Oeganda informeerden zij de vierhonderd aanwezigen over de onderwijssituatie in dit arme land.
Als initiatienemers van dit project zullen zij dit schooljaar diverse gastlessen geven en aanwezig zijn bij diverse acties.
Eerder dit jaar reisden de twee meiden in de carnavalsvakantie samen met een aantal andere Nederlandse scholieren naar Oeganda om diverse projecten te bezoeken. Daar kwamen zij veelvuldig in contact met Oegandese leeftijdsgenoten.
Acties voor Oeganda op Philips van Horne
De -eventuele- meeropbrengst van "Unplugged" gaat traditioneel naar het jaarlijkse onderwijsproject van de Philips van Horne.
Al eerder dit schooljaar was het LO docent Bert van Dijk die tijdens de marathon van Boedapest op 7 oktober meer dan
2722,83
euro bij elkaar heeft gelopen dankzij de sponsoring van collega's, familie en vrienden.
Op het actieprogramma staat verder nog:
Edukans
De organisatie waarmee de Philips van Horne dit jaar samenwerkt is Edukans.
Edukans heeft zich gespecialiseerd in kleinschalige projecten die te maken hebben met de verbetering van onderwijs in Afrika.
Foto's presentatie project: Lisanne Bosch
Foto's Oeganda: Edukans, Shirin Senden en Nicole Saha
Waar gaat de Philips van Horne steun naar toe?
Het project wordt gecoördineerd door EDUKANS
en wordt uitgevoerd door LACCODEF (Lango Child and Community Development Federation)
Waar: Midden en Noord-Oeganda
Wat is de uitdaging?
In het noorden van Oeganda is het vaak onrustig. Sinds twintig jaar voert de rebellengroep LRA (Lord’s Resistance Army, oftewel ‘Verzetsleger van de Heer’) hier een gewelddadige strijd. Dit rebellenleger bestaat grotendeels uit kindsoldaten. Inmiddels is de situatie redelijk gekalmeerd, maar de nasleep van het conflict brengt veel problemen met zich mee.
Een van de problemen is dat kinderen hun basisschool niet afmaken. Dit komt bijvoorbeeld doordat families tijdens de oorlog naar een vluchtelingenkamp zijn gegaan. Ook zijn er veel basisschoolgebouwen afgebrand of vernield tijdens de strijd. In de Lango regio, vooral in het Dokolo district, is het percentage leerlingen dat aan de basisschool begint redelijk hoog, namelijk 90%. Maar van deze kinderen maakt de helft de basisschool niet af. Het grootste deel van deze groep zijn meisjes.
Wat doet LACCODEF om het probleem aan te pakken?
LACCODEF zorgt voor meer effectiviteit van onderwijs en management van de scholen, om zo te zorgen voor betere kwaliteit van basisonderwijs in de Lango regio. LACCODEF wil er ook voor zorgen dat er meer betrokkenheid is bij het onderwijs, van bijvoorbeeld de ouders en de lokale gemeenschap. Als zij het belangrijk vinden dat hun kinderen naar school gaan, zullen er
minder kinderen stoppen met school. Deze betrokkenheid wordt gerealiseerd met behulp van de lokale kerken, leiders en radioshows die
Met de opbrengsten van acties zoals op de Philips van Horne wil Edukans de volgende activiteiten bekostigen:
Met onze acties op de Philips van Horne kunnen we werken aan beter onderwijs in Oeganda.
Want onderwijs helpt écht!
Foto-impressie van de reis van Shirin en Nicole naar Oeganda (vervolg)