HAN onthult innovatieve stadsauto Arval Inspire II

Tijdens een drukbezochte bijeenkomst bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) is donderdag 4 april de Arval Inspire II onthuld. De door studenten Autotechniek gebouwde stadsauto die waterstof-elektrisch wordt aangedreven, heeft een verwacht verbruik van 1 op 600 (benzine-equivalent). Een van de studenten is oud-vwo leerling Jeroen Claes.

 

Marc de Leeuw, directeur van HAN Automotive en Jeff Bolders, directeur van hoofdsponsor Arval haalden het doek van het nieuwe voertuig. De Arval Inspire II is een doorontwikkeling van de Arval Inspire I en herbergt tal van innovaties.  

 

Innovatief ontwerp
De Arval Inspire II is door het studententeam HAN Hydromotive ontworpen met als doel wegtoelating door de RDW in 2014. Dit doel stelt veel eisen aan het ontwerp, maar de concessies die gedaan moesten worden, mochten niet leiden tot een hoger energieverbruik dan de met de Arval Inspire I gerealiseerde 1 op 600. Door het gebruik van waterstof als energiebron is het voertuig volledig vrij van emissieproducten als CO2 en fijnstof. De enige uitstoot is: water.

Het Team HAN Hydromotive doet volgende maand mee aan de Shell Eco-marathon die in Rotterdam wordt gehouden. De HAN-studenten hopen daar hoog in het klassement te eindigen.

 

Eyeopener
Hoeveel energie verbruikt een hyperefficiënte stadsauto als de Arval Inspire II? Om dit op een aansprekende wijze inzichtelijk te maken heeft student Autotechniek Nick Schrauwen huis-tuin-en-keukenvoorbeelden doorgerekend. De uitkomsten hiervan plaatst hij regelmatig als eyeopener op de facebookpagina van HAN Hydromotive.

Met de energie uit een reep chocolade kan de Arval Inspire II 18,9 kilometer rijden. Een frietje mayo overbrugt een afstand van ruim 44 kilometer. Met de energie die een gemiddeld gezin jaarlijks verspilt door elektrische apparaten als telefoonopladers, televisies, mediaboxen van tv-aanbieders in de stand-by-stand te laten staan, zou de Arval Inspire II liefst 35.470 kilometer kunnen rijden. Dit is drie keer het aantal kilometers dat een gezin gemiddeld in een jaar met de auto rijdt, ofwel bijna de wereld rond!

 

Technische aspecten van de Arval Inspire II
De zuinige PMV (Personal Mobility Vehicle) heeft een zelfdragende carrosserie die is ontworpen rondom een zeer sterk en stijf driehoekige ‘tube’ waarin de waterstof-elektrische aandrijving zich bevindt. De bestuurder zit ervoor, die door een panoramische ruit rondom zicht heeft. Deze ruit is tevens het portier, de koplamp-unit, het dashboard en de stuurkolom. Door het integreren van zoveel functies in één compact component wordt veel gewicht bespaard. Door een ingenieuze kabelbesturing heeft de chauffeur voldoende beenruimte. In het achterste gedeelte van het voertuig kan een passagier riant zitten, terwijl er ook nog ruimte is voor boodschappen.

 

De zelfdragende carrosserie is vervaardigd van hoogwaardig kunsthars, versterkt met biaxiaal glasvezelmatten.
Uit computeranalyses en na uitgebreid testen in de windtunnel blijkt dat de weerstandscoëfficiënt (Cw-waarde) van het voertuig zeer laag is: 0,2.  Een lage Cw-waarde betekent een lagere luchtweerstand, wat resulteert in een lager brandstofverbruik en -bij gebruik van fossiele brandstoffen- een verminderde CO2-uitstoot.

 

 

Voor meer informatie over het HAN Hydromotive team kunt u contact opnemen met

 

PR-manager Jeroen Claes, Student / PR HAN Hydromotive
M 06  57 42 31 06
E j.claes@student.han.nl

Over HAN Hydromotive

 

Wij zijn het team HAN Hydromotive en wij nemen deel aan de Shell Eco – Marathon. Dit is een wedstrijd met het doel om zo zuinig mogelijk te rijden op een stratencircuit. Ons team bestaat uit zestien studenten, één afstudeerder en twee begeleidende docenten. Wij doen mee in de klasse "Urban Concept" wat betekend dat ons voertuig aan bepaalde eisen moet voldoen waardoor het voertuig zo veel mogelijk op een "normale " auto lijkt. Zo moet het voertuig bijvoorbeeld op 4 wielen rijden en een minimale hoogte en breedte hebben. Verder vallen wij in de categorie " waterstof ", dit is een gas dat via een chemisch proces uit water gewonnen wordt. De elektriciteit die hiervoor nodig is kan opgewekt worden door zonne- en/of wind energie. Daarnaast is waterstof een bijproduct van bepaalde chemische industrie. Met dit gas wekken wij vervolgens weer elektriciteit op waarmee de elektromotoren in de wielen worden aangedreven.

De carrosserie van ons nieuwe voertuig, de Arval Inspire II, is gemaakt van glasvezel en is zelfdragend. Hierdoor hebben wij geen chassis nodig en dit maakt ons voertuig extra licht. Als de body leeg is kan deze makkelijk met 3 personen opgetild worden. Ook de voorklep is vernuftig ontworpen, deze dient namelijk als deur, raam, bevestiging van het stuur en later als koplamp.

Dit jaar willen wij tijdens de Shell Ecomarathon een resultaat neerzetten die ons in de top 5 van onze klasse plaatst, gekeken naar voorgaande jaren komt dit ongeveer overeen met een verbruik van 1 op 600.

Na de race is het de bedoeling dat ons voertuig, vóór de volgende Shell Eco - marathon in 2014, een keuring ondergaat bij de RDW waardoor het een brommobiel kenteken krijgt en dus legaal op de weg mag gaan rijden. Hiermee willen wij laten zien dat de techniek die wij gebruiken geen toekomstmuziek is maar nú ook al mogelijk is.  Om dit mogelijk te maken is er gedurende het hele ontwerpproces rekening gehouden met de keuringseisen van het RDW. Hierdoor zijn er dus wel een aantal dingen die niet optimaal zijn voor het verbruik waardoor het een nog grotere uitdaging is om een goed resultaat neer te zetten.

 

Copyright Webmaster PvH