Druk bezochte nieuwjaarsreceptie op Philips van Horne

Veel personeelsleden en vooral ook relatief veel oud-personeelsleden bezochten maandag 7 januari de traditionele nieuwjaarsreceptie van de Philips van Horne.

In zijn Nieuwjaarstoespraak keek locatiedirecteur Peter-Mathijs Linsen kort terug op het afgelopen turbulente jaar 2012.

Linsen refereerde aan de de grote veranderingen binnen het middelbare onderwijs in Weert. Hij doelde met name op de ingezette transformatie op de Philips van Horne "van een brede scholengemeenschap met vmbo-havo-atheneum-gymnasium naar een grote regionale mavo-havo school".

 

Trots was de locatiedirecteur op de uitstekende examenresultaten afgelopen schooljaar en op de hoge landelijke klassering in het onderzoek van professor Jaap Dronkers, onlangs gepubliceerd in de Volkskrant.

 

"Ik hoop dat we komend jaar de weg in zullen slaan naar de status van een excellente school", aldus Peter-Mathijs Linsen. "Een van de dingen waar ik me sterk voor ga maken is dat collega's elkaars lessen gaan bijwonen en daardoor nog meer leren van elkaar"

Nieuwjaarstoespraak 2013 P.M. Linsen (zie kolom hiernaast)

Foto's: Jan Leenders

Nieuwjaarstoespraak door locatiedirecteur Peter-Mathijs Linsen

Ik heet u allen van harte welkom.

Ik hoop dat jullie allemaal hebben genoten van de kerstvakantie.


Voor de Philips van Horne is 2012 een jaar vol verandering geweest.

Het jaar begon met een nieuwe locatiedirecteur en er lag een stevige opdracht.

De financiële huishouding was niet op orde. Het eerste halfjaar, tot aan de zomervakantie, stond in het teken van een reorganisatie met als hoofddoelstelling om de uitgaven af te stemmen op de inkomsten.

Samen met Jeroen, de teamleiders, de afdelingen personeel en financiën en de MR heb ik gekeken naar de oorzaken en naar mogelijke oplossingen.

Het gat was erg groot en we hebben moeilijke keuzes moeten maken maar uiteindelijk ligt er een groene begroting. Het leerlingenaantal in schooljaar 2012-2013 is bijna gelijk gebleven maar we hebben ongeveer 15 collega’s moeten laten gaan. Jullie merken dat dagelijks, de klassen zijn groot.


Aan ons samen de opdracht om onze goede onderwijskwaliteit te borgen in deze tijd van bezuinigingen. Op momenten dat er wordt gemeten komt onze school altijd zeer goed voor de dag.

De eindexamenresultaten waren dit jaar absurd goed, gewoon bij de top van Nederland en nog heel recent haalden we goede rapportcijfers in de Dronkerslijst, die werd gepubliceerd in de Volkskrant.

Onze havo afdeling stond op een fantastische 7e plek, en ook de andere afdelingen scoorden zeer goed. Hiervoor verdienen jullie allemaal een dik compliment.

Proficiat!

Er zit kwaliteit in deze school, laten we er samen voor zorgen dat we dit vasthouden en waar mogelijk delen met onze collega’s.


In 2012 was ook de wedergeboorte van de mavo op de Philips van Horne. De komst van de mavo naar de Philips van Horne is het eerste tastbare resultaat van de herschikking van het onderwijs in Weert.

De herschikking is nodig om het hoofd te bieden aan de gevolgen van de demografische ontwikkelingen.

Over 15 jaar 1000 leerlingen minder in het VO in Weert. Zonder herschikking zouden we geen levensvatbare scholen overhouden. We hebben dit voorzien en zijn tijdig begonnen met de reorganisatie. En de mavo is hiervan een eerste resultaat, met een nieuw programma voor het grootste gedeelte in de F vleugel.

De mavo is nog niet af, ze zijn volop in ontwikkeling maar leerlingen en ouders zijn tevreden. Ik wil beide teams complimenteren met het behaalde resultaat, jullie hebben de mavo in Weert terug op de kaart gezet, en hoe!


En nu vooruit kijken. Wat brengt 2013 ons?
De herschikking rolt uit. Havo brugklassen in september, langzaam wordt Philips van Horne de mavo-havo school van Weert. Er moet nog veel gebeuren maar we ontwikkelen en ontwerpen tijdens de rit, net zoals de mavo nu.

Niet bang zijn om keuzes te maken en ook niet bang zijn om te repareren. Het is een reis die naar Italië gaat maar of we in Rome of Napels uitkomen dat weten we nog niet, beide steden zijn erg mooi heb ik me laten vertellen.


Ik vind het van belang dat je snel weet in welk team je thuishoort, waar ga je ontwikkelen met welke collega’s. Dat wordt een lastige exercitie, de teams moeten evenwichtig worden samengesteld en we zullen nooit aan alle wensen kunnen voldoen. Ik voorspel hier wat teleurstelling. Het belangrijkste blijft dat we Weert breed met goede teams werken die een goed onderwijsaanbod bieden.


We gaan in september ook met een nieuw rooster aan de slag. Waarschijnlijk betekent dit voor de Philips van Horne 5 dagen van 6 lessen van 50 minuten. Een en ander moet nog worden uitgewerkt en voorgelegd aan de medezeggenschap. Dat betekent ook nieuwe lessentabellen voor alle jaarlagen.

Het zal er voor zorgen dat er iets minder lessen in de onderbouw worden gegeven, nu zijn dat soms 33 lessen per week, en dat er meer lessen in de bovenbouw worden gegeven, waar er nu vaak structureel te weinig zijn. Voor de leerlingen is dit een stap vooruit, geen tussenuren meer en in de middag tijd voor studie. Een compact rooster.

De leerling moet ook gaan kiezen naar welke les hij of zij gaat: keuzewerktijd. Dit keuzeproces moeten we stevig begeleiden met een intensief mentoraat. Ik hoop dat we een oplossing vinden voor de min-clusters.

Ze zijn nu een noodzakelijk kwaad maar ik hoop dat wij hier een andere oplossing voor vinden. Ik wil volgend jaar in ieder geval een einde maken aan de verschillende periodes tussen de mavo en de rest van de school, negen periodes is te veel. Ik hoop dat er zelfs een oplossing voor heel Weert komt.

In dit hele veranderproces is goede communicatie erg belangrijk, denk aan vergaderingen en bijeenkomsten maar ook onze nieuwsbrieven. Heb je tips of vragen in dit hele traject kom dan naar ons toe en laat het ons weten.


Ik heb nog een goed voornemen dat ik met jullie wil delen. Ik heb, samen met een paar collega’s, een bijeenkomst bijgewoond waar een medewerker van onderzoeksbureau McKinsey een rapport presenteerde. Het rapport heet “op weg naar excellent onderwijs”, geloof ik. Het gaat te ver om het hele verhaal te vertellen maar ik deel één conclusie van het rapport.

Om van een goede school (lees Philips van Horne) een excellente school te maken is er één aantoonbaar effectieve ingreep: zorg ervoor dat collega’s structureel, zonder elkaar te beoordelen, bij elkaar in de lessen gaan kijken en zorg ervoor dat ze deze lessen nabespreken en samen nieuwe lessen voorbereiden.

 

Ik vind het briljant. Samen werken aan betere lessen. Het is kennisdeling in de mooiste vorm, je creëert een leergemeenschap. Nogmaals, dit leidt tot aantoonbaar beter onderwijs! Ik ben erg enthousiast over dit onderwerp en ik ga dit op een of andere manier in de organisatie een plek geven. We zijn een goede school en we gaan er een excellente school van maken.


Ik dank jullie allen voor jullie betrokkenheid en inzet het afgelopen jaar. Ook voor het komende jaar hoop ik op jullie te kunnen rekenen.



Ik wens jullie allen een excellent 2013!

Peter-Mathijs Linsen
Locatiedirecteur

Copyright Webmaster PvH