De nieuwe vwo-plus module “Debatteren” voor de brugklassen K en Q is maandag 19 januari van start gegaan en omvat vijf lessen.
Aan de hand van lesbrieven krijgen de leerlingen les over de theorie van het debatteren.
In elke les wordt via de methode van het bekende “Vara Lagerhuisdebat” een stelling bediscussieerd. Twee teams (een vóór de stelling en één tegen…) gaan in debat en een jury van drie leerlingen bepaalt uiteindelijk welk team het debat heeft gewonnen.
Elke leerling is vooraf individueel bezig met het bedenken van argumenten.
De volgende stellingen zijn tot nu toe bediscussieerd:
* Schooluniformen moeten worden ingevoerd
* Dierentuinen moeten worden verboden
* Sporten is ongezond
Als huiswerkopdracht moeten leerlingen een verslag schrijven over de les. Tevens wordt van de leerlingen geëist het onderwerp “debatteren” in de media bij te houden en te verwerken in hun werkmap.
Vrijdag 13 februari wordt de lessenreeks afgesloten met een gezamenlijke les, inclusief een debat tussen de twee klassen K en Q.
Les 1
inleiding
Les 2
terugblik
theorie uitbreiden m.b.v. lesblad 2: Tien gouden regels voor elk debat.
Les 3
theorie uitbreiden m.b.v. lesblad 3: argumenteren en presenteren
Les 4
analyse van video-opname vorige les
theorie uitbreiden m.b.v. lesblad 4: pas op voor debattrucs
Les 5
Het Finale debat tussen de klassen K en Q
Info: C. Kamalski
Debatteren is leuk om naar te kijken, maar nog leuker om te doen!
In een debat kun je lachen, ideeën opdoen en erachter komen wat goede en minder goede argumenten zijn. Wie veel debatteert, doet veel kennis op, maar wordt ook steeds beter in overtuigingskracht en dat heb je later hard nodig. Dat wisten de oude Grieken al, die op hun scholen jonge mensen met debatten wilden klaarstomen voor een succesvolle loopbaan.
‘In het debat zoek je niet samen naar een oplossing, maar wil je dat jouw standpunt het meest overtuigend is’. Menno Bentveld