Onderwijscongres "Tegen de Verzuring" verschoven naar 25 maart 2009

Omdat de inschrijving met 52 belangstellenden voor zeventien workshops achter blijft bij de verwachtingen,
heeft de organiserende werkgroep vandaag, 10 november,
besloten het onderwijscongres “Tegen de verzuring” te verplaatsen naar woensdag 25 maart 2009.
 
De werkgroep is terecht van mening dat, gezien de kwaliteit van de workshops, de inleiders een groter publiek verdienen.

 

Alle betrokkenen zijn vandaag ingelicht. 

Origineel bericht:

Jubileumcongres “Tegen de Verzuring” voor alle onderwijsgevenden in de regio Weert

Ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum organiseert de Philips van Horne op woensdag 12 november een onderwijscongres voor alle scholen in Weert en omgeving. Onder het motto “Tegen de Verzuring” worden in totaal zeventien workshops gegeven door leerkrachten uit de regio Weert.

De inleiders, die zowel uit het basisonderwijs als uit het voortgezet onderwijs afkomstig zijn, hebben vaardigheden en specialisaties ontwikkeld die zij willen delen met collega’s.

Meestal zijn dit eenvoudig toepasbare voorbeelden uit de dagelijkse lespraktijk. De inleiders van de workshops laten zien “hoe je met kinderen van 6 tot 18 jaar tot sprankelende resultaten kunt komen”.


Het onderwijscongres wordt om 13.45 uur ingeleid door de pedagoog Dr. Bas Levering. Levering is als lector verbonden aan de Fontys Hogescholen.
De titel van zijn inleiding: Mythes in het onderwijs

De studiemiddag vindt plaats in- en rond de aula van de nieuwe F-vleugel en duurt van 13.00 uur tot 19.00 uur.
Het congres wordt afgesloten met een hapje en een drankje.

Belangstellenden voor dit congres kunnen zich voor maandag 10 november aanmelden via www.philipsvanhorne.nl of telefonisch via 0495-431030.
De kosten voor dit congres bedragen slechts € 10,- 

Het bedrag kan overgemaakt worden op rekening 17 69 32 321 o.v.v. “congres”.

Het is óók mogelijk om tijdens het congres te betalen.



Overzicht zeventien workshops “Tegen de Verzuring”



Workshop 1:  “Docent in Beweging”; over leer-kracht en verzuring
door Karel Montforts (Citaverdecollege).
Inhoud: Omgaan met probleemgedrag, zorgleerlingen en communicatie met ouders. Deelnemers worden uitgenodigd om te reflecteren op hun eigen functioneren. Maar ook: de persoonlijke strijd tegen verzuring.

Workshop 2: “Effectief leerlingen bespreken”.
Inleiders: Heidi van Rooijen, Martin van Lierop (Philips van Horne), Ron Baks (Microconsult).
Inhoud: In deze workshop maken zij samen met docenten aan de Philips van Horne Sg duidelijk hoe een leerlingvolgsysteem effectief kan worden gebruikt en kan worden omgezet in een effectieve leerlingbespreking.
U neemt deel aan het plaatsen van waarneembaar en niet waarneembaar gedrag van een fictieve leerling in een gemeenschappelijk kader, waardoor u alle gegevens overziet en kunt bijdragen aan een effectieve leerlingbespreking.

Workshop 3: “Woordenschat onderwijs”
door Yvonne Vaes.
Inhoud: De scholen van Weert-Zuid, Het Dal, Nassauhof en Zevensprong, geven onder leiding van Yvonne Vaes een gezamenlijke presentatie over de aanpak van het zogenaamde “Woordenschatonderwijs”.

Workshop 4: “Boeiend onderwijs”
door Jeanne Vleeshouwers, Daniëlle Soers en Frank Koolen, leerkrachten van OBS De Graswinkel.
Inhoud: De Openbare Basisscholen in Weert zijn de afgelopen jaren een avontuurlijke weg ingeslagen. Er is een nieuwe visie ontwikkeld en een aantal bewuste keuzes in onderwijs is gemaakt. Aandacht voor andere coöperatieve werkvormen, rekening houdend met de meervoudige intelligentie en de verschillen in sociaal-emotionele ontwikkeling van hun leerlingen.

Workshop 5: “Proeven aan status”
door Henk Stultiens (Stultiens en Stultiens)
Inhoud: Drie type leraren worden met elkaar vergeleken: de strenge leraar, de leraar die geen orde kan houden en de “geweldige” leraar die plezier uitstraalt en waar je hard moet werken. Kun je leren een “geweldige” docent te worden? Hoe ontkom je aan verzuring?

Workshop 6:    “New learning science”
door Herm Verbugt en Anja Augustus (BS Aan de Bron).
Inhoud: Het Nieuwe Leren kijkt op een ander manier aan tegen de leeromgeving, de rol van de leerling en van de leraar. Het gaat veel meer uit van de eigen leervraag van het kind. Kinderen worden uitgedaagd om met elkaar te ontdekken, te leren en succeservaringen op te doen.

Workshop 7: “Relatie motorische problemen en leerproblemen”
door Jac Beelen (BC Broekhin, Roermond).
Inhoud: Over neurologische ontwikkelingsachterstand en hoe zich dat uit bij het kind. Over: afname van motorische problemen, afname van leerproblemen en gedragsproblemen en verbeterde concentratie.

Workshop 8: “Duurzaam veranderen doe je vooral zelf”
door John Hausmans (rector Philips van Horne).
Inhoud: Veranderen, verbeteren, innoveren is aan de orde van de dag. Het lijkt wel alsof we iedere dag dingen anders moeten gaan doen, zonder ons echt af te vragen waarom. Leiden veranderingen, verbeteringen en innovaties wel  tot kwalitatief beter onderwijs?

Workshop 9: “Van visie naar vorm”
door Peter-Mathijs Linssen en Jeffreye Vossen (Bisschoppelijk College).
Inhoud: In het begin van schooljaar 2010-2011 betrekt het Bisschoppelijk College in Weert een nieuw schoolgebouw, dat opvalt door de domeinstructuur. Hierdoor ontstaat flexibiliteit en wordt activerende didactiek, vakoverstijgend werken, samenwerken met collega’s optimaal mogelijk.

Workshop 10: “Begeleiding van kinderen met zeer specifieke onderwijsbehoeften”
door Jolanda Hertogs en Tamara Kwaspen (SBO het Palet).
Inhoud: De afgelopen jaren heeft SBO Het Palet in Weert ervaring opgedaan met het begeleiden van kinderen die zeer specifieke onderwijsbehoeften hebben. Deze kinderen zijn sterk afhankelijk van de geboden duidelijkheid en voorspelbaarheid die de leerkracht en de omgeving hen biedt. Ervaringen vanuit een bijzondere praktijk…

Workshop 11: “OP STAP”, een opstap naar omgevingsonderwijs;
door Truus en Jacques Manders (Basisschool Leuken).
Inhoud:  Het samen ontdekken van de eigen omgeving is een belevenis voor kinderen én leerkrachten! Een verhaal uit de praktijk over ontwikkeling en organisatie van omgevingsonderwijs, aan de hand van twee pilot-projecten:
1.    “Met Juul en Nele op pad” (geschiedenis Weert)
2.    “Natuurwerk” (natuur).

Workshop 12: “De eigen omgeving als lesboek”,
door Harrie Mennen (AK docent; coördinator GEA SG Weredi Valkenswaard).
Inhoud: Het moderne onderwijs, met meer nadruk op vaardigheden en zelfstandig werken, vraagt om samenwerking tussen verwante vakken. Welke problemen kom je tegen bij het opzetten van een project in je eigen omgeving en hoe leuk is omgevingsonderwijs. Plinius: “We maken verre reizen om te ontdekken wat we thuis niet zien”.

Workshop 13: “De Natuurkalender en klimaatverandering”
door Karel Pacilly en Joan Thielen (Philips van Horne)
Inhoud: Klimaatverandering is op dit moment een niet te ontkennen verschijnsel. Ook in het onderwijs kunnen we er niet omheen. Hoe kunnen we dit aanpakken? Op welke manier krijgen leerlingen, zonder het doemdenken te bevorderen, inzicht in de gevolgen van klimaatverandering? Informatie hoe brugklasleerlingen meewerken aan een klimaatsonderzoek van de Universiteit van Wageningen.

Workshop 14: “Bodem: de grond onder je voeten”
door Bèr Peeters, Annie de Waal en Ton de Waal (Citaverdecollege)
Inhoud: Een workshop waarin “een bodemkist en een bodempracticum centraal staan” Met de bodemkist, die als inhoud materiaal en een handleiding heeft, kan op school onderzoek gedaan worden naar de bodem. Het onderzoek krijgt een boeiend vervolg in een practicum in het NMC, het Natuur en Milieucentrum.

Workshop 15: “Op school stonden ze op het bord geschreven…”
door Pierre Vossen (Philips van Horne)
Inhoud: Wie gebruikt er tegenwoordig in het onderwijs nog de lei en griffel? Het digitale schoolbord behoudt al het goede van het krijtbord, maar veegt meteen alle stoffigheid ervan af. Het biedt alle mogelijkheden die een krijtbord ook heeft: docent en leerlingen kunnen erop schrijven, tekenen, opgaven maken enzovoort. Deze workshop wil de mogelijkheden van het digibord laten zien.

Workshop 16: “KeCo – De leerling actief!”
door Karel Langendonck (De Nassau Scholengemeenschap Breda)
Inhoud: Docenten kennen het gevoel! Het gevoel dat de leerling het allemaal wel best vindt… Hoe krijg je een actieve leerling? Met een aantal eenvoudige hulpmiddelen wordt de leerling door de stof geleid. De resultaten zijn verbluffend, zowel cijfermatig als qua motivatie. KeCo: “De leerling maakt zich de kennis eigen en wordt competent”.

Workshop 17: “Onderwijs maken wij samen”
door leerlingen van Het Kwadrant o.l.v. Eugène Zentjens en Henk Moonen.
Inhoud: “Een creatieve ontdekkingsreis door zelfstandig leren”
In deze workshop ervaart u hoe het onderwijs op een betekenisvolle wijze vorm gegeven kan worden. Door zelf deel te nemen aan een opdracht, door leerlingen gegeven, ontdekt u hoe leerlingen leren en welke stappen zij zetten in hun leerproces.
Door deze manier van werken is voor leerlingen zichtbaar wat hun competenties zijn met betrekking tot lezen, luisteren, denken en doen.
Als resultaat zult u prachtig verzorgde handen overhouden aan deze workshop.

 


Inleiding door Dr. Bas Levering: “Mythes in het onderwijs”


Bas Levering (1947) werd in april 2004 benoemd tot lector algemene pedagogiek. Hij studeerde wijsgerige en historische pedagogiek aan de Universiteit Utrecht. Sinds zijn afstuderen in 1975 is hij er werkzaam als docent en onderzoeker. Het accent in zijn theoretisch onderzoek lag op de problematiek van de morele opvoeding. In 1988 promoveerde hij op 'Waarden in opvoeding en opvoedingswetenschap'. Hij heeft vele publicaties op zijn naam staan en gaf colleges aan universiteiten in België, Canada, Rusland en Italië. Voor zijn optreden in de media en zijn praktische pedagogische publicaties ontving hij in 2003 de Wilhelminaprijs.


Zeventien workshops over onderwijs in de praktijk

Copyright Webmaster PvH