Open Dag bij jubilerende Philips van Horne

De Philips van Horne Scholengemeenschap, Wertastraat 1, zet zondag 18 januari 2009 tussen 11.00 en 15.00 uur haar deuren open voor leerlingen van de groepen 7 en 8 van de basisscholen, hun ouders en andere belangstellenden. Het motto van dit jaar is “verscheidenheid; oriëntatie, leermethoden en creativiteit”.



Het hoofdaccent van deze Open Dag ligt uiteraard op de zeven soorten brugklassen van de Philips van Horne. Centraal in de school, op het “van Horne Brugklasplein”, kunnen ouders en toekomstige leerlingen op een persoonlijke en illustratieve wijze kennismaken met o.a. de begeleiding van (brugklas)leerlingen, de verschillen tussen de diverse brugklassen, het tweetalig onderwijs, het vwo-plus onderwijs en het zorgteam.
Elk half uur is er in een van de aula’s een presentatie over de inrichting van het  onderwijs op de Philips van Horne. Ouders die specifieke vragen hebben kunnen vervolgens terecht bij de talloze mentoren en vakleerkrachten


Op het Onderwijsplein wordt ook informatie gegeven over de manier waarop de Philips van Horne de school kleinschalig heeft georganiseerd door middel van teams. De laatste jaren constateert de school een toenemende belangstelling van ouders voor de hogere leerjaren. Tevens letten ouders steeds meer op “waar de school onderwijskundig voor staat”.
Tijdens de Open Dag geven docenten, leerlingen ouders en andere geledingen van de school een indruk van de huidige onderwijssituatie en een beeld van het dagelijks leven op school. De bezoekers kunnen op verschillende manieren kennis maken met alle vakken die op school gegeven worden en met allerlei andere activiteiten.


Ontwikkelen van talenten

Binnen het thema “verscheidenheid” heeft de Philips van Horne als een van haar speerpunten het stimuleren en het ontplooien van verschillende talenten.
Niet alleen talenten op taalgebied (tto), maar ook talenten op het gebied van de exacte vakken.

De Philips van Horne heeft sinds enkele jaren het predikaat Universumschool gekregen vanwege de vele bèta activiteiten. Dankzij deze samenwerking worden er allerlei gastlessen gegeven door deskundigen van buiten de school én worden er regelmatig excursies naar die bedrijven georganiseerd.


Bovendien biedt het succesvolle “Sportline project” talenten op het gebied van sport de mogelijkheid zich extra te ontplooien. Sportline is een project dat bedoeld is voor brugklasleerlingen die graag én veel sporten en die een brede belangstelling hebben voor alles wat met sport te maken heeft.
Het gaat hier vooral om sporten die niet in het reguliere lesprogramma van het vak Lichamelijke Opvoeding voorkomen zoals skaten, schaatsen, skiën, golfen, en circus. Ook komen de deelnemers aan Sportline in contact met topsporters en sportmensen met een handicap. In dit eerste jaar van haar bestaan hebben zich maar liefst 60 enthousiaste brugklassers ingeschreven…


Met ingang van het schooljaar 2008-2009 is de Philips van Horne scholengemeenschap ook gestart met een samenwerkingsverband (“VOCO”) met het Conservatorium van HSZuyd in Maastricht.
VOCO is de afkorting van VOortgezet Onderwijs en COnservatorium. Het biedt jong muzikaal talent een uitstekende mogelijkheid om tegelijkertijd een volwaardige havo/vwo-opleiding en de best mogelijke voorbereiding op het muziekvakonderwijs aan het Conservatorium voor Muziek te Maastricht te volgen.
De Philips van Horne ziet deze samenwerking als een logische stap tot verdere ontwikkeling van haar muziekonderwijs. De school staat bekend om haar muzikale talenten. De aansluiting op het hoger onderwijs zal door dit samenwerkingsverband sterk verbeterd worden.

Van alle “speerpunten” zijn folders beschikbaar.




Brugklas staat centraal
Tijdens de Open Dag zal vooral aandacht geschonken worden aan:
de 7 soorten brugklassen (vmbo basis-,  vmbo kader/gemengd-theoretisch-, vmbo gemengd-theoretisch/havo, havo-vwo brugklas, de vwo brugklas en de twee tto brugklassen havo/vwo en vwo.
* het jaarprogramma
* de rapportage en leerlingbegeleiding
* de inhoud van de begeleidingslessen
* de steunlessen Nederlands, Wiskunde, Engels, Frans, Duits, studievaardigheidstraining, faalangstreductie-training en Remedial Teaching/Motorische remedial teaching
* de “Rots en water” sessies
* het vwo-plus onderwijs met de onderdelen cultuur, debatteren en navigatiekunde en meteorologie
* specifieke zorg voor leerlingen (autisme e.d.)
* Lwoo: extra ondersteuning voor vmbo-leerlingen die m.b.v. van deze steun toch een vmbo-diploma kunnen halen

Tweetalig Onderwijs (tto)
De Philips van Horne SG is vier jaar geleden gestart met tweetalig onderwijs op havo en vwo niveau. Als eerste school in Limburg werd drie jaar geleden ook tweetalig onderwijs op havo - vwo niveau aangeboden
Ongeveer de helft van alle uren op de tweetalige brugklassen worden in het Engels gegeven. Het tweetalig onderwijs biedt een opleiding die een sterk internationaal karakter draagt. Het wordt daarmee steeds gemakkelijker om in het buitenland te gaan studeren en/of te gaan werken. Veel bedrijven en instellingen in binnen- en buitenland vragen om goed opgeleide, communicatief sterke medewerkers. Ook het hoger beroepsonderwijs en de universiteiten bieden hun opleidingen steeds vaker in het Engels aan.

Open Leercentra in moderne F-vleugel
De drie jaar oude F-vleugel heeft 8 theorielokalen, een leertuin voor vmbo-basisleerlingen met lwoo, een groot open leercentrum met werkplekken en computers, twee zeer moderne muzieklokalen, repetitieruimtes voor musici, een CKV-lokaal (CKV = Culturele Kunstzinnige Vorming) en lokalen voor PSO (Praktische Sector Oriëntatie), tekenen en een practicumlokaal voor natuurkunde, scheikunde en biologie. Tevens vindt men in de F-vleugel tekenlokalen, handvaardigheids- en technieklokalen. De vmbo onderbouw heeft zoveel mogelijk vaste lokalen gekregen in deze nieuwe vleugel.
Centraal in de nieuwbouw ligt een kleine aula, die, in verband met concerten en uitvoeringen, samengevoegd kan worden met de twee muzieklokalen. Deze aula is ook uitermate geschikt plenaire bijeenkomsten, ouderavonden en lezingen
Het gebouw is optimaal bekabeld i.v.m. de vele computerwerkplekken.

Mediatheek en laboratorium
Tijdens de Open Dag van de Philips is ook de grote mediatheek te bezichtigen. Naast meer dan 17.000 boeken omvat dit studiecentrum ook talloze werk- en studieplekken en computers met Internetaansluiting.
Ook kunnen belangstellenden een bezoek brengen aan het laboratorium. Dit moderne laboratorium is volledig toegespitst op de laatste onderwijskundige vernieuwingen.

“Buitenschoolse” activiteiten
Op onderwijsplein treft men ook informatie aan over het schoolweekblad “De Echo” (het enige schoolweekblad in Nederland…), een overzicht van de vele buitenschoolse activiteiten (o.a. Van Horne Muziek Gala, Van Horne Pop, van Horne Unplugged,  het skikamp, Derde Wereld Project, de sportraad van Whoznext etc.) en stands van de leerlingenraad en oudercommissie. In de aula wordt ook een  doorlopende DVD presentatie getoond met reportages over allerlei schoolactiviteiten.
 
Open Dag Magazine 2009
Aan alle ouders en leerlingen zal het “Philips van Horne Magazine 2009” worden uitgereikt; een krant boordevol informatie over de Philips van Horne. In dit Magazine worden talloze facetten van het onderwijs op de Philips van Horne SG belicht.

Leuke opdrachten
Ook kunnen de leerlingen van de basisscholen “opdrachten voor onderweg” uitvoeren. Deze opdrachten brengen deze leerlingen op een speelse manier in contact met een groot aantal vakken van de brugklas.

40-jarig jubileum Philips van Horne in schooljaar 2008-2009



De Philips van Horne bestaat dit schooljaar veertig jaar. Dit jubileum werd (en wordt) uitgebreid gevierd met talloze activiteiten. In september bezochten 2500 oud-leerlingen en personeelsleden de grote Philips van Horne reünie. Tevens was er een concert van Rowwen Hèze en een grote expositie van oud-leerlingen in de Paterskerk. In maart zijn er in het Munttheater drie voorstellingen van het van Horne Muziekgala, vindt er een lezing plaats over het onderwijs en is er in juni een grote sponsorloop t.b.v. een onderwijsproject in Afghanistan. 

Copyright Webmaster PvH