Bas Levering behandelt een aantal mythes in het onderwijs

Ongeveer 125 belangstellenden waaronder slechts 35 personeelsleden van de Philips van Horne,  woonden de lezing bij van Bas Levering in het kader van het 40-jarig jubileum van de school.
De bijeenkomst werd geopend door de voorzitter van de Centrale Directie, John Hausmans, die even terugkeek naar het eerste gedeelte van het jubileumjaar met o.a. de openingsviering in de St. Martinuskerk, de grote Philips van Horne Reünie en het klassiek concert en de expositie van oud-leerlingen in de Paterskerk.

Hij betreurde het niet doorgaan (vanwege de geringe belangstelling) van het onderwijscongres “Tegen de Verzuring”  in november. “Een onderwijscongres met talloze kwalitatief hoogwaardige workshops van collega’s uit het onderwijsveld,” aldus Hausmans.



Bas Levering begon zijn lezing met herinneringen aan zijn onvergetelijke (teken)leraar, meneer Bussemaker, op de gemeente HBS in Utrecht. De woorden die hij aan hem wijdde en aan het gezin Levering met drie zonen die elkaar rekenen leerden, deed een aantal toehoorders instemmend knikken. De foto van de juffrouw van de lagere school van wie hij leerde lezen, kwam velen van de aanwezigen bekend voor.
 
Levering kwam pas echt op dreef toen hij een aantal mythes in het onderwijs ging doorprikken. Zo ging hij, minder interactief dan was aangekondigd, kort in op de mythes van het vroege leren, de sterke benen, het abnormale kind, het brein dat er niet toe doet, de knappe meester, de vrouwelijke didactiek, het maakbare kind, de vrijheid van onderwijs en ten slotte de mythe van de manager.



De middag werd afgesloten met een borrel en een hapje.
 
 

Lezing Dr. Bas Levering over talloze mythes in het onderwijs

"After Levering..."

Foto's:

Jan Leenders

Copyright Webmaster PvH