Dankbrief: Grote Philips van Horne kaartenactie voor onderwijsproject in Laos

 

               

Wij willen u heel hartelijk danken voor de aanschaf van deze set ‘Kaarten voor Laos”.

De opbrengst gaat volledig naar het Philips van Horne onderwijsproject 2009-2010: drie scholen in Centraal-Laos.

 

De kaarten zijn gesponsord door Drukkerij Buijs uit Nederweert en Schreurs Commercial Artwork uit Weert.

 

De collectie ansichtkaarten omvat zeven foto’s van mensen en landschappen uit Laos en vijf kunstkaarten.

De kunstkaarten zijn het resultaat van eindexamenopdrachten voor het vak tekenen van Vwo 6.

De thema’s waren dit jaar o.a.: “kleurlingen” en “wat van verre komt” . De Vwo-leerlingen konden zich ook laten inspireren door de titel van het boek “Ik heet Karmozijn” oftewel “Benim adım Kırmızı” van de bekende Turkse schrijver Orhan Pamuk. Het boek verscheen in 1998. “Ik heet Karmozijn” speelt zich af in 1591, gedurende negen winterse dagen in Istanbul.

Een van de vijf Vwo 6 leerlingen heeft dit thema verbeeld in een portret van “een schreeuwende man” met daaroverheen op plexiglas een tekst uit de Koran.

Dit werkstuk is voorgelegd aan vertegenwoordigers van de Islamitische gemeenschap in Weert en met hun instemming is de kaart opgenomen in de collectie.

Het zijn delen van verzen, die, zo blijkt achteraf, heel toepasselijk slaan op het “geven van aalmoezen”, een van de vijf zuilen van de Islam.

 

Informatie over het “Philips van Horne” onderwijsproject 2009-2010 in Laos

 

Het onderwijsproject 2009-2010 in Laos is aangevraagd door oud-leerling Joost Leenders. Joost werkte het afgelopen schooljaar als leerkracht op de Internationale school in de hoofdstad Vientiane.

Het project in Laos omvat drie dorpsscholen in Centraal Laos. In deze dorpen wonen leden van een onderdrukt volk, de Hmong. De Hmong is een minderheidsgroep in Laos. De dorpen die we steunen zijn “resettlements”, waar Hmong families wonen die tijdens of na de Vietnam oorlog zijn gevlucht en later vanuit Thailand gedwongen zijn teruggekeerd naar Laos.

De scholen zijn slecht gebouwd en leermiddelen zijn onvoldoende aanwezig. Van de opbrengst van de kaartenactie worden leermiddelen, leesboekjes en schoolmeubilair aangeschaft. De toewijzing van de gelden, de controle van de bestedingen en de algehele begeleiding van het project zijn in handen van Nederlandse ontwikkelingswerkers in Laos. 

Voor foto’s en informatie over het project: www.philipsvanhorne.nl ( zie: “reportages”; “laatste nieuws”)

 

Welke projecten komen in aanmerking voor steun van de Philips van Horne?

 

De vijf criteria zijn:

1.       De indiener van het project moet oud-leerling/docent zijn (geweest) van de Philips van Horne;

2.       Het ingediende project dient een onderwijs- of opvoedingsproject te zijn;

3.       het project moet kleinschalig van opzet zijn;

4.       Het project moet ten goede komen aan het armste deel van de bevolking;

5.       De lokale economie / werkgelegenheid moet profiteren van het project.

 

Welke projecten heeft de Philips van Horne de laatste 25 jaar o.a. gefinancierd?

1985: Bolivia (1e PvH project, aangevraagd door Eric Vrijsen: o.a. bandrecorders voor Yunga-indianen…); Mozambique (2x): middelbare school in Xai-Xai; Haïti: opvang en begeleiding ongehuwde tienermoeders; Ghana: basisschool en weeshuis; Namibië: muziekschool; Nigeria: middelbare school; El Salvador: basisschool , Oost-Timor: basisschool; Kenia: middelbare school; Nepal (2x): school voor blinde en dove kinderen; Haïti: weeshuis; basisschool; Kenia, Nairobi: straatkinderenproject; Tanzania: basisschool;

2008-2009: Afghanistan: basisschool in Tagai Khoaja, een dorpje ten noorden van Kabul;

2009-2010: Laos: drie scholen in Hmong dorpen in de omgeving Vang Vieng.

 

Nogmaals hartelijk dank voor uw steun.

 

We houden u op de hoogte via ons weekblad “de Echo” en  www.philipsvanhorne.nl  (“reportages”)

 

 

Werkgroep “Kaarten voor Laos”

Laatste foto's (juni 2010) van Hmong dorpen, school en zwerflandbouw...

Copyright Webmaster PvH