Keuzeversterking van meisjes met een N profiel in de bovenbouw.

De Philips van Horne kreeg dinsdag 23 maart bezoek van de VHTO (Vrouwen en Hoger Technisch Onderwijs).

Deze organisatie heeft alle meisjes met een N&G profiel en/of een N&T profiel van vwo4 en havo4 een anderhalf uur durend programma geboden met als doel meisjes een beter beeld te geven over verschillende bèta/technische vervolgopleidingen en de arbeidsmogelijkheden die deze opleidingen bieden.

 



Doorstroom richting bèta/techniek.



Steeds meer meisjes kiezen op havo of vwo voor een natuurprofiel. Maar lang niet al die meisjes stromen vervolgens door naar een bèta/technische vervolgopleiding. Dat komt onder andere doordat zij niet (goed) op de hoogte zijn van het brede scala aan keuzemogelijkheden dat er tegenwoordig op het gebied van bèta/techniek is. Er ontstaan steeds meer snijvlakopleidingen, multidisciplinaire opleidingen waarin bèta/techniek gekoppeld is aan een of meer andere disciplines, bijvoorbeeld gezondheidszorg. En steeds meer traditionele bèta/technische hbo en wo - opleidingen ontwerpen nieuwe opleidingsrichtingen en varianten die aantrekkelijk zijn voor een brede doelgroep, waaronder meisjes.


Interactief.


Speeddaten is een interactieve aanpak om meisjes te informeren over de wereld van bèta en techniek. Een speeddate is een carrousel van korte groepsgesprekken met verschillende vrouwen uit bèta, techniek en ict. De VHTO leidt de bijeenkomst in met de opleidingenwaaier, een overzicht van alle technische opleidingen gekoppeld aan beroepen. Daarbij worden zeven ‘werelden van bèta en techniek’ geschetst. Wat tijdens de plenaire sessie duidelijk naar voren komt is dat de brede opleidingen uit de waaier in meerdere van die werelden terugkomen.  In de speeddate-sessie daarna, zorgt het directe contact met rolmodellen voor een ongedwongen kennismaking met technische professionals. Deze vrouwen vertellen over hun werk en studie en laten er iets tastbaars van zien, zoals een ontwerp, een prototype of een eigen portfolio. Verder vertellen zij over de (school)loopbaankeuzes die zij zelf hebben gemaakt. Kortom dit is een efficiënte manier om in korte tijd een beter beeld te geven van en zicht op bèta/technische vervolgopleidingen en functies. Bovendien is dit een prima manier om de praktijk de school binnen te halen.   

 

Info: G.Verhaegh.

Copyright Webmaster PvH