Praagreis 2010: Vijf dagen educatieve uitstapjes, muziek en vooral veel lol.

Voor overige foto's:

www.http://praag.noudkessels.nl/

Na maandenlang aftellen stapten de muziekclusters en begeleiding op woensdag 17 maart dan eindelijk in de bus op weg naar Praag. De kindjes waren onrustig, de ouders bezorgd en de leraren nu al bang voor wat er komen ging.

Onderweg  werd de stemming gezet door onze persoonlijke reisleidster Paul(a) Bongers, die zorgde voor een filmmarathon van American Pie. Verder hielden we onszelf zoet met muziek maken met onze eigen busband. We kregen in de tussenstop te maken met de eerste schnitzel, die ook zeker niet de laatste zou zijn..

Bij aankomst in hotel Rhea werd ons verteld de kamer goed te controleren op eventuele gebreken. Binnen vijf minuten had Bart een lijstje vol met o.a. missende deurklinken, sloten, spiegels en deuren. Maar dankzij de goede leiding werd dit binnen no time opgelost.

En ook het uitzicht op de stad maakte alles goed. Na een drankje in de bar van het hotel was Praagreis 2010 dan officieel geopend.

De volgende dag begonnen we met een city tour door het centrum van Praag. Vanaf dat moment  begon de zon te schijnen en bleef het goed weer tot aan ons vertrek. Ook al was de tour erg leuk en interessant, we waren blij dat we daarna even vrije tijd kregen. ’s Avonds zijn we naar de musical Carmen geweest wat goed in de smaak viel bij de meesten van ons. Volgens het programmaboekje zouden we hierna braaf terugkeren naar het hotel. De leraren hadden echter iets anders in gedachten en huurden stiekem een discotheek af. Er werd tot in de late uurtjes doorgefeest.

Op vrijdag gingen we met de bus naar Theresienstadt. (foto 3) Dit was een doorvoerkamp voor voornamelijk joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het was erg indrukwekkend om op een plaats te staan waar zich verschrikkelijke dingen hebben afgespeeld. Tijdens de terugreis naar Praag zijn we even gestopt om een kijkje te nemen in een crematorium dat in gebruik was tijdens de Tweede Wereldoorlog. Door al deze indrukwekkende gebeurtenissen was het moeilijk voor de meesten om de ogen op te houden bij de opera ’s avonds. Maar na de opera raapten we al onze energie bij elkaar om op stap te gaan in de grootste discotheek van Praag en omstreken. Deze avond leverde erg leuke foto’s op...

De laatste dag in Praag zouden we naar de Petrin Heuvel gaan. Daar aangekomen, na een lange wandeltocht, bleek deze gesloten te zijn en dus trakteerde de leiding iedereen op een drankje in een cafeetje. Hier konden we even uitrusten en van deze gelegenheid werd dan ook goed gebruik gemaakt. (foto 2) Na onze nodige rust te hebben gepakt was het de bedoeling dat we een rondleiding zouden krijgen in het Municipal House (raadshuis/concertgebouw). Omdat de gids vertraging had moesten we zelf een bezigheid zoeken wat (uiteraard) met muziek te maken had. Met behulp van veel iPods, telefoons en de boxen van Juno lukte het ons aardig om de aandacht te trekken van voorbijgangers. Na het zingen van een aantal foute klassiekers kregen we de rondleiding. Voor de liefhebbers was er ’s middags nog een concert van lichte klassieke muziek, de rest van de leerlingen kreeg vrije tijd. Na het heerlijke laatste avondmaal in Praag zijn we weer naar de discotheek van de tweede avond gegaan om een mooie afsluiting te maken. Het feest werd bij terugkomst in het hotel nog voortgezet tot in de vroege ochtend.

Zondagochtend keerden we moe maar voldaan, iets later dan gepland, terug naar huis. Onderweg hebben we nog ergens wat gegeten en heeft de leiding een laatste bedankje uitgesproken.

Ook komen er altijd minder leuke incidentjes voor, natuurlijk. Zoals de meiden van kamer 3a mee hebben mogen maken. Na een vermoeiende dag liepen we (Ilse, Sharon en Sietske) nietsvermoedend hun kamer binnen, en troffen rode vlekken in de lakens en een vieze rood-bruine vlek op het plafond aan. Ook was er een koffer overhoop gehaald. We schrokken ons natuurlijk een ongeluk.

Na in de kasten, onder de bedden en achter de gordijnen te hebben gekeken zonder een lijk te vinden konden we een moord uitsluiten. Het bleek om een smoothie te gaan die op een of andere manier door de kamer was gevlogen. Wat er precies is gebeurd, is niet na te gaan, wij denken zelf aan een gefrustreerde poetsvrouw die dacht: ‘laten we een smoothie tegen het plafond gooien’. De leiding en Luca hebben ons goed bijgestaan in het oplossen van dit probleem.

Er werd in deze vijf dagen heel wat afgefilmd en –gefotografeerd. Benieuwd naar de filmpjes en de rest van de foto’s?

Zie:

http://praag.noudkessels.nl/ of

We bedanken de leiding voor deze prachtige reis die niet snel overtroffen zal worden: John Gerits, Bart Rietjens, Peter Korten, Gerty Reijnders, Gonnie Poell, Rianne Bruens en Noud Kessels.

We kunnen nog lang napraten over een zeer geslaagde Praagreis met veel muziek, veel uitstapjes, veel gezelligheid, veel bier en te weinig slaap..