Opening expositie Mathilde Pil

Expositie Mathilde Pil (vrij naar weekblad "Typische Weert")

Pil spreekt tot de verbeelding

Ik stond letterlijk te juichen en te springen toen ik te horen kreeg dat ik mocht exposeren in een galerie in New York’, vertelt Mathilde Pil (1958) me glunderend terwijl we door haar atelier lopen. Ondertussen laat ze me ook enkele werken zien die in juni in New York geëxposeerd zullen worden, om een idee te krijgen wat ze heeft gemaakt.

 

‘Ik mag er waarschijnlijk zes tot acht meenemen en de keuze tussen de schilderijen is soms best moeilijk’, vertrouwt Pil me toe.

‘Zo wilde ik eigenlijk het doek exposeren waarmee ik op de foto sta, maar deze is helaas te groot om over te laten vliegen.

Dan lopen de kosten meteen op!’ Pil krijgt gelukkig wel subsidie van de provincie Limburg, zodat een deel van de kosten opgevangen wordt. Dat ze in New York mag exposeren is wel heel bijzonder: ze had dit zelf nooit durven dromen en dat juist zíj is uitgekozen door de galerie vindt ze een hele eer. ‘Ik weet ook niet hoe ze aan mij zijn gekomen. Ik heb de laatste jaren wel diverse exposities gehad in Europa, dus misschien dat ik ergens in een catalogus sta die overzees is gegaan, waar iemand me opgemerkt heeft.’

 

Philips van Horne
Het werk dat Pil gaat exposeren in New York is een verwerking van beelden die ze tot nu toe op al haar reizen heeft gezien.

Ze gaat namelijk regelmatig op reis om inspiratie op te doen om nieuwe werken te maken. ‘Ik zie zóveel op mijn reizen, dat ik het allemaal soms moeilijk kan verwerken. Ik kíjk ook echt, verwonder me en gebruik deze ervaringen.

En deze zijn altijd anders. Dat maakt schilderen voor mij ook zo interessant.’ Voor Pil blijft het schilderen een uitdaging omdat ze iedere keer weer de grens opzoekt van de abstractie: hoe ver kun je hierin gaan.

Want ze vindt het heel belangrijk dat het schilderij de verbeelding blijft prikkelen. Dit probeert ze ook over te brengen op haar leerlingen; ze geeft al vanaf 1983 tekenles op de Philips van Horne in Weert. Dit doet ze nog altijd met veel plezier: van haar leerlingen krijgt zij energie en inspiratie en dat krijgen haar leerlingen ook van haar. Ze geeft zowel aan de onderbouw als aan de bovenbouw les. ‘De examenklassen zitten op een heel hoog niveau en het is fantastisch om met ze te discussiëren over wat nu wel en niet goed is in de kunst en waardoor dat komt.’ Toch vindt ze onderbouwleerlingen ook erg leuk, mede omdat deze kinderen nog niet bang zijn om gewoon te doen en aannemen van de docent dat het op een bepaalde manier moet. Ze laat ze op zoek gaan naar de eigen kwaliteiten en dat kan alleen door veel te experimenteren.


Expositie
Wat volgens Pil ook goed is om te doen is de leerlingen kennis te laten maken met zoveel mogelijk verschillende schilders en technieken.

Daarom bezoekt ze met haar klassen regelmatig musea en bij elke nieuwe expositie op school wordt er een rondleiding gegeven door de tekendocenten. Bij deze expositie is dat overigens wel heel bijzonder: Pil exposeert voor de eerste keer op haar eigen school, ondanks dat ze privé en werk gescheiden wil houden.

‘Ik werd door twee collega’s gevraagd om te exposeren en ik dacht dat het nu wel een keer zou mogen. Het geeft mij ook de mogelijkheid om aan de leerlingen uit te leggen wat ik met een bepaald werk wil bereiken, of wat het betekent. Ik ben ook erg benieuwd naar hun reacties, maar zeker ook naar die van mijn collega’s.

’ Pils werken die ze laat zien op school zijn geïnspireerd op de reis naar China van een tijd geleden.
De expositie wordt op donderdag 11 maart om 16.00 uur geopend en is voor iedereen toegankelijk van 08.15 tot 16.30 via de hoofdingang van de Philips van Horne. De expositie loopt tot en met woensdag 28 april.


 
Nicole Kirkels



Copyright Webmaster PvH