Nieuw derde wereld project voor Philips van Horne


Tijdens de traditionele kerstviering van de Philips van Horne op donderdag 10 december is het derde wereld project voor het schooljaar 2009-2010 officieel gepresenteerd…
Was het vorig jaar het basisschoolproject in Afghanistan van oud-vwo leerling Najla Saraj (opbrengst 18.000 euro), dit jaar is het een school in het dorpje Ban Phatao in Laos.

Het onderwijsproject is ingediend door oud-Philips van Horne leerling Joost Leenders.
Joost werkt, als leraar Nederlands, een jaar lang op de Nederlandse afdeling van de internationale school in Vientiane, de hoofdstad van Laos.
Samen met de Stichting Nederlandse Vrijwilligers gaat hij het contact onderhouden tussen de Philips van Horne en het dorpje Ban Phatao.

Laos is een arm land in Zuid-Oost Azië, ingeklemd tussen Thailand, Cambodja, Vietnam, Birma en China. Het land is zeven maal groter dan Nederland en heeft ca. 5,6 inwoners. Het merendeel van de bevolking werkt in de landbouw.


Hmong

Het dorp Ban Phatao wordt bewoond door de Hmong, van oorsprong een bergvolk, dat zwervend van plek naar plek trok.
Aangezien de  Hmong in de jaren 60 de Amerikanen steunde in hun anticommunistische strijd, ontvluchtte ze tijdens de Vietnam-oorlog het noorden van Laos.  De meeste leden van de Hmong hebben tien jaar of langer in vluchtelingenkampen in Thailand gewoond. De regering van Laos heeft de laatste 20 jaar resettlement programma’s opgesteld en het volk ondergebracht in talloze dorpen. Nog steeds is er bij de Hmong sprake van ondervoeding en gebrek aan gezondheidszorg
Het vredelievende Hmong-volk wordt nog steeds gediscrimineerd door de Lao meerderheid. Voor de Hmong jongeren is het bijna onmogelijk een baan te vinden ondanks dat sommige jongeren een goede opleiding hebben genoten.


Ban Phatao

Het dorp Ban Pathao ligt aan een rivier, midden tussen bergen, regenwouden en rijstvelden. Midden in het dorp liggen twee schoolgebouwen: een lagere school en de onderbouw van een middelbare school.
Met het geld dat de Philips van Horne met diverse acties binnenhaalt worden leermiddelen gekocht (boeken, schriften, borden, pennen etc.) Ook kan het geld gebruikt voor de verbetering van de school, sporterrein en dorpsontwikkeling.

Nederlandse ontwikkelingswerkers en dorpshoofden zullen toezien op de besteding van de gelden.


Opbrengst tot nu toe: 4400 euro

 

De tussenstand is erg hoopgevend:  4400 euro

 

Dankzij de volgende acties:


3 oktober 2009:         opbrengst feest van de docenten Dölle en Verwijlen: 1400 euro
4 oktober 2009:         Bert van Dijk loopt (gesponsord) marathon Keulen: 2011,97 euro
27 november 2009:    Philips van Horne Unplugged: 800 euro
10 december 2009     Project “kerststukjes” 2 vmbo: 200 euro

Plannen voor 2010
* Philips van Horne “Zumba Dance for Laos” in juni 2010 (Guinees Book Of Records)
* Sponsorloop onderbouw in juni 2010: …

Ouders en leerlingen die geld willen overmaken kunnen gebruik maken van het bankrekeningnummer:

 

Rabo 17.69.32.321  t.n.v.

Philips van Horne sg  

onder vermelding van “Project Laos”

De school in Ban Pathao

Welke projecten heeft de Philips van Horne de laatste 25 jaar gefinancierd?

• 1985: Bolivia (1e PvH project, Eric Vrijsen: transistorradio’s voor de Yunga-indianen…)
Mozambique (2x): middelbare school in Xai-Xai
Haïti: opvang en begeleiding ongehuwde tienermoeders
Ghana: basisschool en weeshuis
Namibië: muziekschool
Nigeria: middelbare school
El Salvador: basisschool
Oost-Timor: basisschool
Kenia: middelbare school
Nepal: school voor blinde en dove kinderen
Kenia, Nairobi: straatkinderenproject Nairobi
Tanzania: basisschool
• 2008-2009: Afghanistan: basisschool Tagai Khoaja.
• 2009-2010: Laos: basisschool “Ban Phatao”

Philips van Horne en de Derde Wereld

Welke projecten komen in aanmerking?

De vijf criteria:
1. De indiener van het project moet oud-leerling/docent zijn (geweest) van de Philips van Horne;
2. Het ingediende project dient een onderwijs- of opvoedingsproject te zijn;
3. het project moet kleinschalig van opzet zijn;
4. Het project moet ten goede komen aan het armste deel van de bevolking;
5. De lokale economie moet mee profiteren van het uitvoeren van de project.

Waarom Laos?

In de zomervakantie is leraar aardrijkskunde Jan Leenders drie weken in Laos geweest. Zijn zoon Joost (32), oud-havo leerling, is met ingang van 1 augustus 2009, na drie jaar basisschool en beleidswerk bij het Ministerie van Onderwijs in Curaçao, benoemd als leraar Nederlands op de Nederlandse afdeling van de Internationale school van Vientiane.
Tijdens een reis door midden Laos bezochten vader en zoon Leenders tijdens een trektocht het Hmong dorp Ban Phatao.
Zij kwamen daar in gesprek met een Engelssprekende bewoner die uitvoerig inging op de trieste geschiedenis van het Hmong volk en de noden van het dorp.

Het nieuwe onderwijsproject van de Philips van Horne was geboren...

Het dorp Ban Phatao en omgeving

Foto's:

Joost Leenders

Jan Leenders

Phil Puts

Copyright Webmaster PvH