Drie leerlingen winnen natuurkundeprijs

 

Uit handen van minister Maria van der Hoeven ontvingen drie leerlingen van de Philips van Horne ( Erik van Meijl, Luck Peerlings en Coen Ramakers) op dinsdag 28 juni in Den Haag de eerste prijs in de wedstrijd LOFAR@School.

 

LOFAR@School is een gezamenlijk initiatief van LOFAR en IBM dat middelbare scholieren uitdaagt om de techniek van LOFAR toe te passen op school. De prijsvraag stimuleert de interesse van jongeren in bèta- en techniekstudies. LOFAR is 's werelds grootste multisensornetwerk met toepassingen in de geofysica, astronomie en de precisielandbouw. Scholieren stuurden ideeën in om de techniek van LOFAR in te zetten op nieuwe toepassingen.

 

 

De inzending van de Philips van Horne leerlingen handelde over "Aardmagnetisch veld". 

De eerste prijs moest gedeeld worden met een school uit Maarsen, het Niftarlake College. Hun inzending had als titel  "Pollution Health Relations"

 

Uit het juryrapport:

 

Philips van Horne: Aardmagnetisch veld

Het ingezonden idee wordt door de jury als zeer origineel bevonden. Ook is het idee goed onderbouwd en zeer kundig opgeschreven. Het onderwerp, magnetisme, spreekt aan tot de verbeelding, zeker bij jongeren. Zonnewinden zijn ook een interessant thema.

De maatschappelijke relevantie is minder duidelijk. Ook heeft de jury twijfels over het nut van de LOFAR infrastructuur bij dit voorstel. Echter het aanbieden van de kennis van de metingen van LOFAR naar het klaslokaal vindt de jury goed gevonden. Het vervolgens zelf kunnen meten vanuit de klas, brengt LOFAR onderzoek naar de middelbare scholen. Dit in combinatie met een kundige onderzoeksvraag maakt dit idee tot één van de winnaars.

Advies is nog om te kijken hoe je dit soort meetgegevens kan visualiseren in de klas of voor het algemene publiek.

 

 

LOFAR

LOFAR is het unieke ICT-project dat is ontstaan uit de ambitie van Nederlandse sterrenkundigen om het prille begin van ons heelal waar te nemen. Daarvoor is een radiotelescoop nodig die honderd maal gevoeliger is dan de huidige telescopen. LOFAR ontwikkelt deze radiotelescoop als een netwerk van tienduizenden sensoren. Die kleine antennes zijn verdeeld over een gebied met een diameter van 350 kilometer en gekoppeld aan de snelste computer van Europa via een uitgestrekt glasvezelnetwerk. Kijk voor details over LOFAR en LOFAR@School op de website www.lofar.nl

 

Er kunnen ook andere meetapparaatjes aan dat netwerk en die supercomputer worden gehangen. Ondergrondse trillingsmeters (geofoons) voor onderzoek van de bodem. Heel gevoelige drukmeters die een soort supermicrofoons zijn voor infrageluid, waarmee je aardbevingen, supersonische vliegtuigen en kernexplosies kunt meten. Een heleboel kleine mini-sensors waarmee het klimaat op een aardappelveld in de gaten wordt gehouden om een grotere opbrengst te krijgen:  precisielandbouw. Deelnemende scholieren bedachten wat hun school met het LOFAR project zou kunnen doen.

 

Het winnende idee wordt deze zomer uitgewerkt in een IBM Extreme Blue project. Extreme Blue is het wereldwijde stageprogramma van IBM waarin studententeams werken aan een innovatief project. Het resultaat is een demonstreerbaar concept waar scholieren en scholen concreet mee aan de slag kunnen.

 

Voor meer informatie: ASTRON - Joop van der Donk - 06 29 52 02 32

 

Copyright Webmaster PvH