Open Dag 2005 groot succes

Duizenden belangstellenden bezoeken Open Dag 2005

 

 

 

Meer dan drieduizend belangstellenden bezochten zondag 23 januari de Open Dag van de Philips van Horne.

Centraal punt was het grote onderwijsplein in de aula. Door middel van vier routes kregen de bezoekers een goed beeld van de school.

 

In een aparte ruimte werd een uitgebreide powerpointpresentatie getoond over het (brugklas)onderwijs, de leerlingenbegeleiding en de buitenschoolse activiteiten van de Philips van Horne.

 

De meest gehoorde reacties: “Goed verzorgd, professioneel en kindvriendelijk…”

 

Het hoofdaccent van deze Open Dag lag uiteraard op de zeven soorten brugklassen van de Philips van Horne.

Verder was er veel aandacht voor de invoering van het Tweetalig Onderwijs en de nieuwbouw.

 

 

Brugklas centraal

Tijdens de Open Dag werd door het brugklasteam met name aandacht geschonken aan:

 

· de zeven soorten brugklassen: vmbo basis/kaderberoeps-, vmbo kader/gemengd-theoretisch-, vmbo gemengd-theoretisch-, havo-atheneum-gymnasium brugklas, de atheneum/gymnasium brugklassen en natuurlijk de twee TTO brugkklassen (Tweetalig Onderwijs) op havo én vwo niveau.

· het jaarprogramma

· de rapportage en leerlingbegeleiding

· de inhoud van de begeleidingslessen

· de steunlessen Nederlands, Wiskunde en Engels, de faalangstreductie-        training, Remedial Teaching, Motorische Remedial Teaching en de peergroep "hoogbegaafde leerlingen"

· het vwo+ project.

 

 

Tweetalig Onderwijs (TTO)

De Philips van Horne SG is de eerste school in Limburg die per 1 augustus 2005, naast het tweetalig Engels VWO, ook het Tweetalig Engels op HAVO niveau aanbiedt.

Ongeveer de helft van alle uren op de tweetalige brugklassen worden in het Engels aangeboden. Het Tweetalig Onderwijs biedt een opleiding die een sterk internationaal karakter draagt. Het wordt daarmee steeds gemakkelijker om in het buitenland te gaan studeren en/of te gaan werken. Veel bedrijven en instellingen in binnen- en buitenland vragen om goed opgeleide, communicatief sterke medewerkers. Ook het hoger beroepsonderwijs en de universiteiten bieden hun opleidingen steeds vaker in het Engels aan.

 

Nieuwbouw

De open dag stond verder in het teken van de nieuwbouw. Eind maart wordt de nieuwe vleugel in gebruik genomen. De oude noodgebouwen worden voor een groot deel afgebroken en daarvoor in de plaats komt een gloednieuw complex.

De nieuwbouw krijgt 11 theorielokalen (waaronder een studieruimte), twee zeer moderne muzieklokalen, een CKV-lokaal (CKV = Culturele Kunstzinnige Vorming) en lokalen voor PSO (Praktische Sector Oriëntatie), tekenen en een practicumlokaal voor natuurkunde, scheikunde en biologie. Van de oude F-vleugel blijven de tekenlokalen, handvaardigheids- en technieklokalen staan. Ze worden opgenomen in de nieuwbouw. De brugklassen bk, kgt en 2 Vmbo bk krijgen zoveel mogelijk vaste lokalen in deze nieuwe vleugel.

Centraal in de nieuwbouw ligt een kleine aula, die, in verband met concerten en uitvoeringen, samengevoegd kan worden met de twee muzieklokalen. Het gebouw wordt optimaal bekabeld i.v.m. de vele computerwerkplekken.

 

Vier routes

Door middel van vier routes naar keuze kon men kennismaken met alle vakken en faciliteiten op de Philips van Horne.

Centraal in de route lag het grote onderwijsplein in de aula. Naast informatie over de vijf brugklastypen werd er ook informatie gegeven over leerlingen die extra steun nodig hebben. Tevens was er aandacht voor het Vwo+ project, enkele jaren geleden opgezet om leerlingen die meer aan kunnen, extra uit te dagen. Op dit onderwijsplein troffen de bezoekers ook informatie aan over het schoolweekblad “De Echo” (het enige schoolweekblad in Nederland…), de voortgang van de nieuwbouw, een overzicht van de vele buitenschoolse activiteiten (waaronder het skikamp), de nieuwe musical “Bananaville” en stands van leerlingenraad, oudercommissie en boekenfonds.

 

Aan alle ouders en leerlingen werd het “Philips van Horne Magazine” uitgereikt, een krant boordevol informatie over de Philips van Horne.

Ook ontvingen de leerlingen van groep 8 een boekje met opdrachten voor onderweg. Dit werkboekje met vragen en opdrachten bracht leerlingen van groep 8 op een speelse manier in contact met een groot aantal vakken van de brugklas.

 

Copyright Webmaster PvH