Twee verslagen over "project de Biest" en een foto-impressie

Door Carlijn Vaes -

 

Op 28 en 29 februari hielden alle HAVO- en VWO-leerlingen van de Philips van Horne die hoogstwaarschijnlijk het profiel C&M of E&M gaan kiezen, zich bezig met een bijzonder project. De hypothese was dat door een aardbeving de Biest, een wijk in Weert, compleet was verwoest, alleen het Franciscanenklooster was blijven staan. De opdracht was om in groepjes een gecompliceerd plan te bedenken, en deze wijk opnieuw in te richten. Deze opdracht had de intentie om doormiddel van samenwerking tot een goed eindresultaat te komen. Ook zaten in dit project allerlei facetten van het C&M en het E&M profiel verwerkt, zodat het een oriënterende functie had. Kortom, een goede en leuke manier van voorbereiding, en om eens te kijken wat men zoal kan verwachten in de bovenbouw.

Op donderdag 28 februari vond de kick off plaats door Wethouder van Onderwijs, dhr. Heuvelmans, en werd een lezing gehouden door ingenieur P. Geerts en een planoloog van Croonen-adviseurs.

De werkgroepen, in totaal zeven stuks, bestonden uit ieder veertien of vijftien leerlingen.
Ook werden de niveaus gemengd, zodat er geen onderscheid bestond tussen HAVO en VWO.
Elke groep kreeg een lokaal toegewezen. De tafels werden tegen elkaar geschoven en de blauwdrukken kwamen tevoorschijn: één kaart waarop de Biest was afgebeeld zoals zij eerst was, en één kaart waarop de nieuwe wijk zou komen. Dit was een mooie kans voor de leerlingen om te laten zien wat zij waard zijn en waar zij toe in staat zijn.

De taken werden verdeeld: een paar leerlingen maakten de begroting, een ander subgroepje ontwierp gebouwen, er gingen leerlingen naar het gemeentearchief, er was zoveel te doen!
Ook moest er met vele zaken rekening worden gehouden Het was schitterend om te zien hoe sommige leerlingen het initiatief namen om de groep te sturen en orde te scheppen.

Op vrijdag 29 februari was het dan zover: na twee lange dagen werd het project afgerond, de presentaties afgemaakt en in de kantine van de Philips van Horne gepresenteerd.
Wethouder van Verkeerszaken, dhr. Kirkels, was hierbij ook aanwezig. Hij beoordeelde de presentaties van de werkgroepen, en gaf wanneer nodig commentaar.
De resultaten waren verrassend goed, iedereen had erg zijn best gedaan. Iedere presentatie duurde ca. zeven minuten, waarin men de kans kreeg het eindresultaat te bekijken, te zien hoe de wijk was opgezet, hoe de begroting in elkaar stak, en wat er natuurlijk van het Franciscanenklooster was geworden, het was namelijk de bedoeling dat deze een culturele functie kreeg.
De drie winnende groepen kregen een uitnodiging om de presentatie nogmaals te houden bij de gemeente. De kans bestaat dat, over een aantal jaren, bepaalde ideeën van hun plan daadwerkelijk worden gerealiseerd. En dat is niet vreemd, want alle groepen hebben ontzettend goed werk geleverd in deze twee dagen!

Project: “Kijk op de Biest – Wat doe ik met mijn grond?”

Thomas van Gemert V3A



De Biest is getroffen door een verschrikkelijke aardbeving. De wijk is volledig verwoest en moet helemaal opnieuw worden ingericht. Alleen het Franciscaner Klooster is blijven staan. De leerlingen van Havo en Vwo 3, die als profiel C&M of E&M gaan kiezen, moeten de wijk helemaal opnieuw inrichten en er voor zorgen dat de oude bewoners weer kunnen komen wonen in de nieuwe wijk. Ook moesten de leerlingen er voor zorgen dat het klooster zou blijven staan en een culturele functie zou krijgen.
De leerlingen moeten hun plan presenteren met een PowerPoint presentatie en een begroting.
Iedere groep presenteert zijn plannen en uiteindelijk kiest de gemeente vrijdag de beste 3 eruit.

Woensdag 27 februari kregen de leerlingen voor het eerst uitleg over het project in kantine F van mevr. Haarmans en mevr. Reijnders. Daar kregen de leerlingen het projectboekje uitgedeeld, zodat ze dit thuis alvast een keer rustig konden doorlezen zodat ze vol goede moed konden beginnen aan het project.

Donderdagochtend werd het project geopend door Dhr. Heuvelmans, Wethouder van Onderwijs. Aansluitend vond er een lezing plaats door Ing. Geerts, planoloog Croonen-adviseurs. Hij vertelde wat er allemaal kwam kijken bij het inrichten van een wijk. Zo liet hij als voorbeeld zien hoe de wijk Kerneelhoven in Nederweert tot stand is gekomen. Hoewel sommige kinderen bijna in slaap vielen was het volgens mij toch best handig dat je een beetje hebt kunnen zien hoe zo’n wijk in het echt wordt ontworpen.
Na de lezing mochten de leerlingen beginnen aan het project. In de meeste groepen begon het werk langzaam. De meeste leerlingen hadden geen flauw idee hoe te beginnen. Toch stroomden langzaam de ideeën binnen. Hoewel ze niet allemaal even haalbaar waren was het toch zo dat er langzaam prachtige projecten naar voren leken te komen. Mevrouw Haarmans heeft de hele ochtend lopen te glunderen toen ze langs de lokalen liep en iedereen moed insprak.
Door sommige leerlingen werden er die ochtend interviews afgenomen met mensen in de wijk. Anderen gingen ‘s middags naar het gemeentearchief om informatie te halen over nieuwe straatnamen. Iedereen had z’n eigen taak, en de meesten vervulden deze ook goed.
Aan het einde van de middag riep mevrouw Haarmans iedereen bijeen in een lokaal om de dag te beëindigen. De eerste dag was voorbij, en de kinderen keerden moe terug naar huis.

Vrijdag was de laatste dag dat de leerlingen de tijd hadden om het project af te krijgen. Je voelde de stress als je door de gangen liep. Iedereen was gespannen aan het werk. De presentatie moest vandaag afkomen voor half drie. Dan zouden de wethouders deze komen beoordelen.
’s Middags was het dan eindelijk zover. Het project was af en de leerlingen moesten zich met hun project verzamelen in kantine toren. Daar waren de wethouders Kirkels van Verkeerszaken en Heuvelmans van Onderwijs al aanwezig om de projecten te gaan beoordelen. Iedere groep moest hun project presenteren, waarna de wethouders hun mening gaven over het project.
Uiteindelijk werd iedereen verlost van de spanning en maakten de wethouders de winnaars bekend. Deze groepen mochten hun presentatie nogmaals houden op het gemeentehuis, en de groep die het allerbeste was mocht ijs gaan eten bij Huupkens.

Het was volgens mij een geslaagd project. De meeste leerlingen hebben er best veel van geleerd. Het was gezellig om met zo’n hele groep iets te bedenken en het dan uiteindelijk te presenteren. Het was beter dan saaie toetsen leren volgens mij, maar ik ben denk ik toch blij dat de volgende proefwerkweek weer een normale proefwerkweek is.




Copyright Webmaster PvH