Prachtige reis naar Stockholm van TTO klas V3d

De week voor de meivakantie zijn wij, V3D, op studiereis gegaan naar Stockholm.

Zondag 20 april vertrokken we vanaf vliegveld Eindhoven naar Skavska, een vliegveld ongeveer een uurtje rijden van Stockholm af.

Nadat we aangekomen waren namen we de bus naar de citylodge, het hostel waar we de rest van de week zouden verblijven.

We hoefden ’s avonds niet echt vroeg gaan slapen, omdat we de volgende morgen genoeg tijd zouden krijgen om uit te slapen.

Twee dingen zijn in ieder geval wel duidelijk: we zijn niet vroeg gaan slapen, en we hebben ook niet echt uitgeslapen.

De rest laat ik aan je fantasie over.

Na het ontbijt de volgende morgen gingen we op weg naar de Kaknästorn, de hoogste toren van Stockholm vanwaar je een heel mooi uitzicht over Stockholm had.

’s Middags gingen we naar het Zweedse techniek museum, van alles te zien was dat te maken had met techniek en ontwikkeling.

De volgende dag gingen we naar Gamla stan, een eilandje in de rivier die Stockholm in tweeën deelt.

Daar zouden we het koninklijk paleis gaan bezoeken, maar dat bleek die dag gesloten te zijn, dus toen kregen we wat tijd voor onszelf, om de stad een beetje te verkennen.

’s Middags gingen we een spel met opdrachten doen, waarbij je bijvoorbeeld de mensen in de straat moest aanspreken (in het Engels natuurlijk)en vragen of ze slaap kindje slaap met je wilde zingen.

De volgende dag gingen we ’s Ochtends laserschieten, wat erg leuk was ook al bakte de leraren er niks van.

Daarna gingen we naar het Muziekmuseum. Dat mag misschien saai klinken, maar het was alles behalve dat.

We kregen een heel interessante rondleiding door de tijd van de Muziek, van de prehistorie tot nu.

Daarna kregen we wat tijd om het museum zelf te ontdekken en muziek instrumenten te bespelen.

Na de middag gingen we naar het lokale zwembad. De volgende dag begonnen we ’s Ochtends met het natuurhistorisch museum. Daar keken we eerst een film over “the human body” in een van de enige bolvormige bioscopen in de wereld. Dat was echt een leuke beleving. Daarna kregen we 2 uur de tijd om het museum te bekijken. Die 2 uur had je ook wel nodig, want het museum was erg groot.

Op de terugweg naar het hostel kwamen we een soort feest / buffet tegen, en ik kreeg de opdracht om een glas champagne te regelen voor meneer Stals. Ik ging er dus op af en deed mijn praatje, en de feesthouder vond het wel grappig en zei dat “die leraar” wel mocht komen.

Toen ik echter terug kwam met meneer Stals, was hij niet zo overtuigd dat die wel een leraar was (hij had zich niet geschoren en had dus een stoppelbaardje) en moesten we de aftocht blazen. Daarna gingen we terug naar Gamla Stan, waar we een ruilspel gingen doen.

We kregen allemaal iets kleins en moesten dat gaan ruilen. Het spel was niet echt een succes maar toch hebben we er veel plezier aan gehad.

’s Avonds speelden we het spel “het feest van Prins Gustav”. De prins was vermoord en we kregen allemaal een rol en geheime informatie. Het doel van het spel was natuurlijk de moordenaar te vinden.

Alle nieuwsgierigen verwijs ik door naar meneer ‘Martin’ Waals, de met zijn eigen woorden “zieke schrijver van dit spel”.

Helaas was dat de laatste avond van onze reis en moesten we de volgende morgen weer met het vliegtuig terug.

Al met al was het een fantastische week!