De leerling-studiedag vmbo - eerste stapjes richting het "nieuwe leren".

 

Onderwijs in ontwikkeling op de Philips van Horne Scholengemeenschap Weert.

 

 

 

In het kader van onderwijsontwikkeling vond er op donderdag 16 februari voor de tweede maal een leerling-studiedag vmbo-onderbouw plaats. Dit ter voorbereiding op op de derde toetsweek. Hieraan namen alle 250 leerlingen vmbo-onderbouw deel.

De studiedag startte om 8.40 uur en duurde tot 15.00 uur en bestond uit drie studieblokken.

 

 

 

Waarom een studiedag?

 

De centrale doelstelling voor ieder onderwijsgevende is leerlingen voor te bereiden op hun toekomst; zelfstandigheid, zelfredzaamheid, met meer verantwoordelijkheid en beter in staat het eigen werk te plannen.  Bij deze begrippen horen andere vaardigheden dan het kunnen volgen van de "traditionele" lessen zoals die veelal door docenten worden gegeven. Leerlingen moeten leren de leerstof zelfstandig te doorgronden en om de verwerking ervan zelfstandig te plannen. Daarnaast moet de leeromgeving 'uitnodigend' zijn voor leerlingen. Docenten hebben de taak hen te stimuleren en te activeren om aan de slag te gaan. Deze elementen zijn ingegeven door de eisen die het vervolgonderwijs, maar ook de samenleving aan hen stelt.

 

Bovenstaand vinden we ook terug in de onderwijsvisie van de Philips van Horne SG in termen als "samenwerkend leren", "betekenisvol leren" en "recht doen aan verschillen".

 

Een fundamentele menselijke behoefte is het zelfstandig maken van keuzen. Het leren maken van keuzen en daar zelf verantwoordelijk voor te zijn is essentieel voor leraren en leerlingen. Eerst door het zelf (leren) maken van keuzen, kan men toekomen aan het geven van betekenis aan het eigen handelen en het eigen bestaan.  "Ik kies er nu voor .... omdat ..."

 

Gedurende elke studieblok kiest de leerling voor een leergebied. Alle vakken in de onderbouw zijn ingedeeld in één van de volgende vijf leergebieden : 1. Communicatie  2. Mens & Maatschappij  3. Science  4. Kunst & Cultuur  5. Sport & Bewegen. Binnen ieder leergebied heeft elke leerling de mogelijkheid aan diverse (leergebied)vakken te werken. In overleg met de vakdocent en de mentor heeft de leerling, naar eigen inzicht, een individuele studieplanner voor deze dag gemaakt. De leerling geeft zelf aan, aan welk vak en in welk tijdsbestek hij aan dat vak studeert. Daarnaast krijgt de leerling de gelegenheid extra instructiemomenten te volgen. Die de leerling ook weer in de eigen planning verwerkt.

 

Naast studeren mag elke leerling één blok deelnemen aan een praktische activiteit van het leergebied Sport en Bewegen (S&B) of Kunst en Cultuur (K&C). De leerling is dus zelf verantwoordelijk voor de inhoud en de indeling van deze individuele studiedag. 

 

Naast het complete vmbo-onderbouw team stellen deze dag  9 stagiaires van de Fontys Hogeschool en enkele vwo-bovenbouw leerlingen zich ter beschikking aan de vmbo-onderbouw-leerling. Hun taak zal bestaan uit het begeleiden en coachen van de leerling én van elkaar.

 

 

 

INFO: René Verbruggen - Teamleider vmbo-onderbouw.

 

Copyright Webmaster PvH