Opvallende onderzoeksresultaten in projectweek derde klassen Philips van Horne

 

Spetterende modeshow als afsluiting van groots opgezet onderwijsproject

 

Als afsluiting van een zeer geslaagde projectweek organiseerden leerlingen van Havo 3 donderdag 16 maart een grote modeshow in de aula van de nieuwe F-vleugel. Zie Dagblad de Limburger van vrijdag 17 maart 2006

 

De thema's die de leerlingen hadden uitgewerkt variëren van "sport, spijker en kleur" tot gala, "slonzig" gala en streetwear. Ook waren er klassen met het thema "Grease" en the "Seventies".

Hoogtepunt van de avond was ongetwijfeld het "modieus oppimpen van de klassenmentor"; hoe zagen/zien leerlingen hun ideale mentor ?

 

 

Onderzoeksresultaten

 

De modeshow was niet de enige succesvolle afronding van de projectweek, ook talloze andere onderzoeken en activiteiten van zowel vwo 3 als havo 3, leverden opvallende resultaten.

Zo gaf het onderzoek naar de verkoop van alcoholische dranken aan minderjarigen onder de middenstand in Weert onthutsende uitkomsten te zien.

Het merendeel van de onderzochte winkeliers levert alcohol aan minderjarigen (in dit geval derdeklassers) zonder de leeftijd te checken.

 

Een ander opvallend en maatschappelijk relevant onderzoek was het "tevredenheids" onderzoek in de buurt rond het gebouw van de Philips van Horne.

Buurtbewoners, zo bleek uit een enquête van de scholieren hebben veel last van auto's van docenten. De verkeersveiligheid wordt hierdoor aangetast.

Ook  "de rotzooi van leerlingen in der zomer"  is de buurt een doorn in het oog.

Tevens hebben de buurtbewoners veel last van "rondhangende jongeren na schooltijd bij de hoofdingang van de school".

De onderzoekers hebben in een brief aan de Centrale Directie ook oplossingen aangedragen.

Deze varieren van verbod op parkeren in woonstraten tot een carpoolsysteem voor leraren en het stimuleren van de fiets in het woon-werkverkeer.

Meer prullenbakken in de buurt zou een oplossing voor het zwerfvuil kunnen betekenen.

Een wapen in de strijd tegen hangjongeren (vaak geen eigen scholieren...) is het plaatsen van een hek vóór de overkapping.

 

 

Overige activiteiten derde klassen

 

Vwo-3 speelde de MOBILE GAME en kreeg een workshop leren door simuleren; wat komt erbij kijken om als importeur, groothandel of winkelier van mobiele telefoons een zaak te runnen. Hoe verdien je geld en wat betekent vooruit denken? Na een voorbereiding van anderhalve dag gaan de vier vwo-3 klassen de concurrentieslag met elkaar aan. In de voorbereiding kunnen ze een echte consultant raadplegen. Tijdens het spelen van het spel worden de leerlingen geconfronteerd met onverwachte levensechte situaties en de afhankelijkheid in een Supply Chain. Hoe reageren klanten op de ingezette campagnes. Maar wat gebeurt er als ik me te eenzijdig oriënteer?  En hoeveel stappen moet ik vooruit denken?

Wat zijn de hindernissen op de weg van idee naar uitvoering en hoe stel ik de klant tevreden?

 

Een bijzondere onderdeel van de week was de workshop leren door simuleren, verzorgd door Educa Simula uit Oss. Deze unieke leerervaring is mogelijk gemaakt door Paul Kessels, oud leerling en service manager bij Atos Origin. De training, procesmatig werken, normaliter bestemd voor bedrijven is speciaal toegespitst op de belevingswereld en schoolsituatie van de leerlingen. Wat betekent het leren van nu voor later, wat is het belang van de vaardigheden plannen, samenwerken, onderzoeken en presenteren, wat is het effect van keuzes maken en hoe beïnvloeden bepaalde factoren elkaar?

 

Centraal tijdens deze week stonden dus niet alleen vaardigheden zoals plannen, samenwerken, onderzoeken, presenteren en reflecteren, maar ook: welke sterke kanten (her)kennen we van elkaar en van onszelf en welke sterke kanten ontdekken we? Hoe wordt samenwerking sterk?

 

 

Info: Marij Dings, teamleider derde klassen. Telefoon: 431030

 

Copyright Webmaster PvH