Leerlingen op ontdekkingstocht naar de Tweede Fase

 

 

Deze week vond er op school een projectweek plaats met als doel leerlingen van de derde klassen havo en vwo voor te bereiden op de Tweede Fase.

 

 

Doel van de projectweek:

* inhoudelijke oriëntatie op een aantal vakken in de tweede fase zoals s/bi, ak, filosofie, wi A/B.( dit jaar toegespitst op de profielen EM/NG)

* kennismaken/ervaring opdoen met de werkwijze in de tweede fase

* oriëntatie op vervolgstudie. Voor havo-3 een voorlichting door studenten van de AVANS hogeschool en voor vwo-3 door studenten van de universiteit Tilburg

* levensecht en betekenisvol leren.

 

 

 

Hoe ziet het project er concreet uit? Welke activiteiten worden ondernomen?

* havo-3 onderzoekt een aspect van mode en presenteert dit een door leerlingen georganiseerde modeshow op donderdag 16 maart. Topper: "pimp your mentor", hoe willen leerlingen hun ideale mentor zien?

 

* vwo-3 speelt de MOBILE GAME en krijgt een workshop leren door simuleren; wat komt erbij kijken om als importeur, groothandel of winkelier van mobiele telefoons een zaak te runnen. Hoe verdien je geld en wat betekent vooruit denken? Na een voorbereiding van anderhalve dag gaan de vier vwo-3 klassen de concurrentieslag met elkaar aan. In de voorbereiding kunnen ze een echte consultant raadplegen. Tijdens het spelen van het spel worden de leerlingen geconfronteerd met onverwachte levensechte situaties en de afhankelijkheid in een Supply Chain. Hoe reageren klanten op de ingezette campagnes. Maar wat gebeurt er als ik me te eenzijdig oriënteer?  En hoeveel stappen moet ik vooruit denken?

 

* per vwo-3 klas is een groep leerlingen die een volledig ontwerp voor de kamer van mevrouw Dings uitwerken; ontwerp en budget worden gepresenteerd aan het team derde klas, vervolgens aan de directie en daarna.... echt uitvoeren?

 

* Wat zijn de hindernissen op de weg van idee naar uitvoering en hoe stel ik de klant tevreden?

 

* Donderdagmiddag; workshop leren door simuleren, verzorgd door Educa Simula uit Oss. Deze unieke leerervaring is mogelijk gemaakt door Paul Kessels, oud leerling en service manager bij Atos Origin. De training, procesmatig werken, normaliter bestemd voor bedrijven is speciaal toegespitst op de belevingswereld en schoolsituatie van de leerlingen. Wat betekent het leren van nu voor later, wat is het belang van de vaardigheden plannen, samenwerken, onderzoeken en presenteren, wat is het effect van keuzes maken en hoe beïnvloeden bepaalde factoren elkaar?

 

* En hoe gaat dit met 120 leerlingen tegelijk? En...waar gaat het nu om; wat de ander doet of hoe ik op bepaalde situaties reageer ofwel bepaal ik wat de ander doet of bepaalt de ander wat ik doe?

 

* Centraal staan de vaardigheden plannen, samenwerken, onderzoeken, presenteren en reflecteren.

 

* Welke sterke kanten (her)kennen we van elkaar en van onszelf en welke sterke kanten ontdekken we? Hoe wordt samenwerking sterk?

 

* Workshops; interviewen, bewegen, choreografie etc.

 

* De leerlingen houden een eigen logboek bij via its learning en beoordelen elkaar op de vaardigheid samenwerken

 

Al met al een weekprogramma met afwisselend schools- en levensecht leren.

Maar ook voor de mentoren en vakdocenten: welke talenten van de leerlingen worden ontdekt?

 

 

 

Info:

Marij Dings, teamleider derdeklassen havo en vwo

Copyright Webmaster PvH