Persbericht

Projectweek Philips van Horne geslaagd

 

Week vol met projectonderwijs en sportieve- en culturele activiteiten

 

“Een hectische week maar wel leuk en leerzaam”. Zo vatten diverse docenten de projectweek van maandag 7 tot en met vrijdag 11 juni samen. Ook de leerlingen konden terugzien op een geslaagde week vol met educatieve, sportieve en culturele projecten.

De schoolleiding koos voor een projectweek niet alleen om de lesuitval tot een minimum te beperken maar ook om vakken de kans te geven lesoverstijgende activiteiten te bundelen.

Twee jaar gelden is de school gestart met projectweken op experimentele basis.

 

De week bestond uit de volgende activiteiten:

 

Maandag 7 juni

en

woensdag 9 juni: onderwijsproject 3e klassen VMBO

 

Dinsdag 8 juni: Activiteitendag (voor de hele school)

 

woensdag 9 juni: Afsluitende dagen Praktische Sector Oriëntatie

 

Donderdag 10 juni: MilieuActieDag (Bk en GTH brugklassen)

Vrijdag 11 juni: MilieuActieDag (HAG en AG brugklassen)

 

 

 

 

 

Onderwijsproject 3 klassen VMBO

 

Op maandag 7 en woensdag 9 juni voerden de docenten van het VMBO samen met de leerlingen van de 3e klassen een groot onderwijsproject uit. Tijdens deze twee schooldagen werden de lessen op een heel andere manier georganiseerd.

 

Als onderwijsorganisatie heeft de Philips van Horne zich ten doel gesteld om het onderwijs dichter bij de leerlingen te brengen door o.a. de manier van leren stap voor stap te veranderen en de leerstof dichter bij de belevingswereld van jongeren te brengen. Daarnaast willen we leerlingen beter begeleiden in de ontwikkeling naar meer zelfstandigheid.

Naast veel praten over een andere manier van leren willen de docenten hun ideeën ook in de praktijk brengen.

Gedurende een aantal studiebijeenkomsten hebben zij 4 thematische opdrachten ontwikkeld:

  1. Philips is more than music” (”organiseer een soort Idols…”),
  2. Robinson” (“organiseer een aflevering van dit bekende TV programma…”),
  3. “Back to the future” (“doe een uitvinding die in de verre toekomst gebruikt kan worden…),
  4. Commercial”. (“maak een film om de Philips van Horne te promoten…”)

 

Docenten van 4 verschillende vakdisciplines werkten vakoverstijgend binnen een thema intensief samen.

De leerlingen kregen aan het begin van de schooldag, per klas, een opdracht passend binnen één van de 4 genoemde thema’s. Daarna maakten zij zelf een plan hoe de opdracht moest worden aangepakt, wie welke taken moest gaan verrichten, welke materialen waren nodig etc. “Samenwerken, afstemmen van ideeën, initiatief nemen, wat wil ik, wat kan ik”, waren een aantal kenmerken waarop de leerling werd aangesproken. Aan het einde van de schooldag, tijdens het 7e uur, moest de opdracht voltooid zijn en werd het eindresultaat aan de andere klassen gepresenteerd. Op woensdag 9 juni heeft elke klas aan een ander thema gewerkt.

 

 

Activiteitendag 2004

 

De hele school, op de examenklassen na, deed dinsdag 8 juni mee aan de jaarlijkse activiteitendag.

Brugklassen: sport en spel op school en ’s middags de Grote Brugklasshow.

 

Uitslag sport en spel:

1.                  Bm.

2.                  Be

3.                  Bc en Bk

Uitslag Brugklasshow:

1.                  Bi (breakdance)

2.                  Bq (dance-act “follow the leader”)

3.                  Bf (groepsdans)

 

Tweede klassen: sport, cultuur en natuur en recreatie in de Weerterbergen, Impuls, Phils Dancecentre, Van Horne Hoeve, Kunstcollege, Academie voor Muziek en Dans en het Natuur- en Milieucentrum.

Derde klassen: Philips van Horne Variathlon: fietstocht met opdrachten door het Weerter land…

4e klassen: Sport- en Speldag op de sportvelden rond Sporthal Leuken

5e klas: Leerlingen van Vwo 5 werden ingezet bij de organisatie en uitvoering. Dit in het kader van het onderdeel “Bewegen en Regelen”van het examenprogramma van het vak LO.

 

 

 

Afsluitende PSO-dag voor de VMBO GT2-klassen

 

De GT- klassen gingen op woensdag 9 juni één dag in de praktijk brengen wat ze het afgelopen schooljaar, binnen het vak Praktische Sector Oriëntatie,

hebben geleerd.

Op de Houtsberg in Nederweert-Eind maakten de leerlingen van de sector Techniek allerlei spelletjes, organiseede rt de sector Groen een fietstocht, de sector Zorg en Welzijn de picknick en de sector Economie heeft de uitnodigingen verstuurd en het programma gemaakt

 

De GT2 klassen hebben nl. dit schooljaar elke woensdagmiddag PSO lessen gehad. Ze hebben kennis gemaakt met de 4 sectoren.

Deze zijn:

Techniek: klokjes en fotostandaard maken

Economie: Excel op de PC; kantoor inrichten

Groen: corsage maken, kaas maken en proeven

Zorg en Welzijn: kinderfeestje organiseren en gezichtsverzorging

 

 

 

Milieuactiedagen (MAD)

 

Dit tweedaags project vond plaats op donderdag 10 en vrijdag 11 juni. Het programma was erg veelzijdig. In totaal deden 420 brugklasleerlingen (17 brugklassen) mee aan talloze activiteiten, zowel binnen- als buiten het schoolgebouw.

 

·       Activiteiten op school:

 

Nestkastjes maken: leerlingen maken van een bouwpakket een nestkast, die vervolgens rond de school wordt opgehangen.

Nestkast controle: er wordt iemand van de Vogelwacht Weert uitgenodigd om de nestkasten die al rond de school hangen te controleren.

Biologische appelflap bakken: onder leiding van Jongeren Milieu Actief uit Amsterdam maken leerlinge kennis met biologische producten.

Biologisch wateronderzoek: er wordt gezocht naar allerlei organismen die in het water leven; aan de hand van determinatietabellen probeert men erachter te komen om welke beestjes het gaat.

Chemisch wateronderzoek: hoe vervuild is het water en hoe kun je dit onderzoeken. Ook de zuurgraad van het water wordt bepaald.

Wenskaarten maken: leerlingen zelf laten ervaren dat je van afval nog iets leuks kunt maken. Van afval papier tot een fraaie wenskaart.

Milieu op internet: leerlingen laten ontdekken dat via internet veel informatie beschikbaar is over natuur en milieu.

Gedicht maken: leerlingen proberen met de kennis die ze hebben opgedaan tijdens de lessen en daarbuiten een gedicht te maken over natuur en milieu.

Informatiemarkt: leerlingen bezoeken een informatiemarkt waar de volgende natuur- en milieuorganisaties zich presenteren: Wereld Natuur Fonds, Greenpeace, Milieudefensie, IVN (natuur en milieuorganisatie), IKL (instandhouding kleine landschapselementen), NJN (Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie).

 

 

·        Activiteiten op locatie:

 

Beheerswerk in het Weerterbos:

In het Weerterbos gingen leerlingen o.l.v. een boswachter en een medewerker van het IKL een dennenbos uitdunnen. Hierdoor neemt de natuurwaarde van het gebied toe. Het IKL legt kleine landschapselementen zoals poelen en heggen aan en zorgt vervolgens voor het onderhoud daarvan. Ook willen ze jonge mensen enthousiast maken voor de natuur. Dit proberen ze te realiseren door met scholen in de natuur aan de slag te gaan.

 

 

Natuur en Milieu Centrum de IJzeren Man:

Bij het NMC stonden 3 opdrachten op het programma:

-         Het maken van een wandeling door het bos met opdrachten.

-         Water scheppen en onderzoeken onder leiding van studenten van de Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie.

-         In het NMC de wisselende en de permanente tentoonstellingen bekijken en daarover vragen beantwoorden.

 

Waterzuiveringsinstallatie bezoeken:

Bij de waterzuiveringsinstallatie werd aan de leerlingen duidelijk gemaakt hoe het water dat ze vervuilen weer schoon gemaakt wordt en vervolgens geloosd kan worden op het oppervlaktewater.

Het programma bestond uit de volgende onderdelen:

-         Korte uitleg.

-         Videopresentatie

-         Quiz over water

-         Rondgang langs de bassins buiten

-          

Milieuquiz

De dag werd afgesloten met de grote Philips van Horne Milieu Quiz.

Elke klas vaardigde drie leerlingen af die de klas in de quiz moesten vertegenwoordigen. Er werden vragen gesteld over natuur en milieuonderwerpen.

De quiz werd donderdag gewonnen door Brugklas B en vrijdag door brugklas Q.

 

 

 

 

 

Copyright Webmaster PvH

Projectweek Philips van Horne geslaagd

 

Week vol met projectonderwijs en sportieve- en culturele activiteiten

 

“Een hectische week maar wel leuk en leerzaam”. Zo vatten diverse docenten de projectweek van maandag 7 tot en met vrijdag 11 juni samen. Ook de leerlingen konden terugzien op een geslaagde week vol met educatieve, sportieve en culturele projecten.

De schoolleiding koos voor een projectweek niet alleen om de lesuitval tot een minimum te beperken maar ook om vakken de kans te geven lesoverstijgende activiteiten te bundelen.

Twee jaar gelden is de school gestart met projectweken op experimentele basis.

 

De week bestond uit de volgende activiteiten:

 

Maandag 7 juni

en

woensdag 9 juni: onderwijsproject 3e klassen VMBO

 

Dinsdag 8 juni: Activiteitendag (voor de hele school)

 

woensdag 9 juni: Afsluitende dagen Praktische Sector Oriëntatie

 

Donderdag 10 juni: MilieuActieDag (Bk en GTH brugklassen)

Vrijdag 11 juni: MilieuActieDag (HAG en AG brugklassen)

 

 

 

 

 

Onderwijsproject 3 klassen VMBO

 

Op maandag 7 en woensdag 9 juni voerden de docenten van het VMBO samen met de leerlingen van de 3e klassen een groot onderwijsproject uit. Tijdens deze twee schooldagen werden de lessen op een heel andere manier georganiseerd.

 

Als onderwijsorganisatie heeft de Philips van Horne zich ten doel gesteld om het onderwijs dichter bij de leerlingen te brengen door o.a. de manier van leren stap voor stap te veranderen en de leerstof dichter bij de belevingswereld van jongeren te brengen. Daarnaast willen we leerlingen beter begeleiden in de ontwikkeling naar meer zelfstandigheid.

Naast veel praten over een andere manier van leren willen de docenten hun ideeën ook in de praktijk brengen.

Gedurende een aantal studiebijeenkomsten hebben zij 4 thematische opdrachten ontwikkeld:

  1. Philips is more than music” (”organiseer een soort Idols…”),
  2. Robinson” (“organiseer een aflevering van dit bekende TV programma…”),
  3. “Back to the future” (“doe een uitvinding die in de verre toekomst gebruikt kan worden…),
  4. Commercial”. (“maak een film om de Philips van Horne te promoten…”)

 

Docenten van 4 verschillende vakdisciplines werkten vakoverstijgend binnen een thema intensief samen.

De leerlingen kregen aan het begin van de schooldag, per klas, een opdracht passend binnen één van de 4 genoemde thema’s. Daarna maakten zij zelf een plan hoe de opdracht moest worden aangepakt, wie welke taken moest gaan verrichten, welke materialen waren nodig etc. “Samenwerken, afstemmen van ideeën, initiatief nemen, wat wil ik, wat kan ik”, waren een aantal kenmerken waarop de leerling werd aangesproken. Aan het einde van de schooldag, tijdens het 7e uur, moest de opdracht voltooid zijn en werd het eindresultaat aan de andere klassen gepresenteerd. Op woensdag 9 juni heeft elke klas aan een ander thema gewerkt.

 

 

Activiteitendag 2004

 

De hele school, op de examenklassen na, deed dinsdag 8 juni mee aan de jaarlijkse activiteitendag.

Brugklassen: sport en spel op school en ’s middags de Grote Brugklasshow.

 

Uitslag sport en spel:

1.                  Bm.

2.                  Be

3.                  Bc en Bk

Uitslag Brugklasshow:

1.                  Bi (breakdance)

2.                  Bq (dance-act “follow the leader”)

3.                  Bf (groepsdans)

 

Tweede klassen: sport, cultuur en natuur en recreatie in de Weerterbergen, Impuls, Phils Dancecentre, Van Horne Hoeve, Kunstcollege, Academie voor Muziek en Dans en het Natuur- en Milieucentrum.

Derde klassen: Philips van Horne Variathlon: fietstocht met opdrachten door het Weerter land…

4e klassen: Sport- en Speldag op de sportvelden rond Sporthal Leuken

5e klas: Leerlingen van Vwo 5 werden ingezet bij de organisatie en uitvoering. Dit in het kader van het onderdeel “Bewegen en Regelen”van het examenprogramma van het vak LO.

 

 

 

Afsluitende PSO-dag voor de VMBO GT2-klassen

 

De GT- klassen gingen op woensdag 9 juni één dag in de praktijk brengen wat ze het afgelopen schooljaar, binnen het vak Praktische Sector Oriëntatie,

hebben geleerd.

Op de Houtsberg in Nederweert-Eind maakten de leerlingen van de sector Techniek allerlei spelletjes, organiseede rt de sector Groen een fietstocht, de sector Zorg en Welzijn de picknick en de sector Economie heeft de uitnodigingen verstuurd en het programma gemaakt

 

De GT2 klassen hebben nl. dit schooljaar elke woensdagmiddag PSO lessen gehad. Ze hebben kennis gemaakt met de 4 sectoren.

Deze zijn:

Techniek: klokjes en fotostandaard maken

Economie: Excel op de PC; kantoor inrichten

Groen: corsage maken, kaas maken en proeven

Zorg en Welzijn: kinderfeestje organiseren en gezichtsverzorging

 

 

 

Milieuactiedagen (MAD)

 

Dit tweedaags project vond plaats op donderdag 10 en vrijdag 11 juni. Het programma was erg veelzijdig. In totaal deden 420 brugklasleerlingen (17 brugklassen) mee aan talloze activiteiten, zowel binnen- als buiten het schoolgebouw.

 

·       Activiteiten op school:

 

Nestkastjes maken: leerlingen maken van een bouwpakket een nestkast, die vervolgens rond de school wordt opgehangen.

Nestkast controle: er wordt iemand van de Vogelwacht Weert uitgenodigd om de nestkasten die al rond de school hangen te controleren.

Biologische appelflap bakken: onder leiding van Jongeren Milieu Actief uit Amsterdam maken leerlinge kennis met biologische producten.

Biologisch wateronderzoek: er wordt gezocht naar allerlei organismen die in het water leven; aan de hand van determinatietabellen probeert men erachter te komen om welke beestjes het gaat.

Chemisch wateronderzoek: hoe vervuild is het water en hoe kun je dit onderzoeken. Ook de zuurgraad van het water wordt bepaald.

Wenskaarten maken: leerlingen zelf laten ervaren dat je van afval nog iets leuks kunt maken. Van afval papier tot een fraaie wenskaart.

Milieu op internet: leerlingen laten ontdekken dat via internet veel informatie beschikbaar is over natuur en milieu.

Gedicht maken: leerlingen proberen met de kennis die ze hebben opgedaan tijdens de lessen en daarbuiten een gedicht te maken over natuur en milieu.

Informatiemarkt: leerlingen bezoeken een informatiemarkt waar de volgende natuur- en milieuorganisaties zich presenteren: Wereld Natuur Fonds, Greenpeace, Milieudefensie, IVN (natuur en milieuorganisatie), IKL (instandhouding kleine landschapselementen), NJN (Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie).

 

 

·        Activiteiten op locatie:

 

Beheerswerk in het Weerterbos:

In het Weerterbos gingen leerlingen o.l.v. een boswachter en een medewerker van het IKL een dennenbos uitdunnen. Hierdoor neemt de natuurwaarde van het gebied toe. Het IKL legt kleine landschapselementen zoals poelen en heggen aan en zorgt vervolgens voor het onderhoud daarvan. Ook willen ze jonge mensen enthousiast maken voor de natuur. Dit proberen ze te realiseren door met scholen in de natuur aan de slag te gaan.

 

 

Natuur en Milieu Centrum de IJzeren Man:

Bij het NMC stonden 3 opdrachten op het programma:

-         Het maken van een wandeling door het bos met opdrachten.

-         Water scheppen en onderzoeken onder leiding van studenten van de Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie.

-         In het NMC de wisselende en de permanente tentoonstellingen bekijken en daarover vragen beantwoorden.

 

Waterzuiveringsinstallatie bezoeken:

Bij de waterzuiveringsinstallatie werd aan de leerlingen duidelijk gemaakt hoe het water dat ze vervuilen weer schoon gemaakt wordt en vervolgens geloosd kan worden op het oppervlaktewater.

Het programma bestond uit de volgende onderdelen:

-         Korte uitleg.

-         Videopresentatie

-         Quiz over water

-         Rondgang langs de bassins buiten

-          

Milieuquiz

De dag werd afgesloten met de grote Philips van Horne Milieu Quiz.

Elke klas vaardigde drie leerlingen af die de klas in de quiz moesten vertegenwoordigen. Er werden vragen gesteld over natuur en milieuonderwerpen.

De quiz werd donderdag gewonnen door Brugklas B en vrijdag door brugklas Q.

 

 

 

 

 

Projectweek T3

Foto-impressie Activiteitendag 2004

Foto-Impressie Milieu Actie Dag

//-->