Bijna 3000 belangstellenden op Open Dag Philips van Horne

 

 

Nieuw:   tweetalig onderwijs, nieuw type brugklas en nieuwbouw Philips van Horne

 

De open dag van de Philips van Horne Scholengemeenschap, zondag 18 januari 2004 trok tussen 12.00 en 16.00 uur tegen de 3000 belangstellende leerlingen van de groepen 7 en 8 en hun ouders. Het hoofdaccent van deze Open Dag lag uiteraard op de Brugklas. Door middel van 4 routes naar keuze kon men kennismaken met alle vakken en faciliteiten op de Philips van Horne.

Centraal in de route lag het grote onderwijsplein in de aula. Naast informatie over de vijf brugklastypen werd er ook informatie gegeven over leerlingen die extra steun nodig hebben. Tevens was er aandacht voor het Vwo+ project, enkele jaren geleden opgezet om leerlingen die meer aan kunnen, extra uit te dagen. Op dit onderwijsplein werd ook informatie gegeven over de start van het tweetalig onderwijs in 2005 en trof men informatie aan over het schoolweekblad “De Echo”, de website van de Philips van Horne, een kleine expositie over de vroegere gebouwen van de Philips van Horne, de start van de nieuwbouw (voorjaar 2004), een overzicht van de vele buitenschoolse activiteiten en stands van  leerlingenraad, oudercommissie en boekenfonds.

 

<font size="3"><font face="Times New Roman">Tijdens de Open Dag gaven docenten, leerlingen ouders en andere geledingen van de school een indruk van de huidige onderwijssituatie en een beeld van het dagelijks leven op school. De bezoekers konden op verschillende manieren kennis maken met alle vakken die op school gegeven worden en met allerlei andere activiteiten. </font></font>

 

Aan alle ouders en leerlingen werd het bekende blauwe “Philips van Horne Magazine 2004 ” uitgereikt, een krant boordevol informatie over de Philips van Horne.

 

Ook ontvingen de leerlingen van de groepen 7 en 8 een boekje met opdrachten voor onderweg. Op een speelse manier, via allerlei vragen en opdrachten,  werden de basisschoolleerlingen in contact gebracht met een groot aantal vakken van de brugklas. De goede antwoorden konden worden ingevuld op een antwoordblad. Binnenkort ontvangen vijf leerlingen met de beste antwoorden een jeudgboek van bekende Nederlandse schrijvers.

 

<font size="3">Brugklas stond centraal</font>

Tijdens de Open Dag werd door het brugklasteam met name aandacht geschonken aan:

·        de 5 soorten brugklassen (vmbo basis/kaderberoeps-,  vmbo kader/gemengd-theoretisch-, vmbo gemengd-theoretisch-, havo-atheneum-gymnasium brugklas en de drie atheneum/gymnasium brugklassen)

·        het jaarprogramma

·        de rapportage en leerlingbegeleiding

·        de inhoud van de begeleidingslessen

·        de steunlessen Nederlands, Wiskunde en Engels, de faalangstreductie-training en Remedial Teaching

·        het vwo+  project.

 

<typohead type=1><font size="3">Laboratorium</font></typohead>

Het laboratorium van de school werd druk bezocht. Sinds twee jaar beschikt de Philips van Horne Scholengemeenschap over een schitterend laboratorium.

De oude practicumlokalen natuurkunde, scheikunde,  biologie en Algemene Natuur Wetenschappen (ANW) voldeden niet meer aan de eisen van de Tweede Fase. Het ultramoderne laboratorium is volledig toegespitst op de laatste onderwijskundige vernieuwingen in het kader van de tweede fase.

 

<typohead type=1><font size="3">Mediatheek en aula</font></typohead>

Tijdens de Open Dag van de Philips trok, zoals te verwachten was, de unieke mediatheek veel bekijks. Naast 16.000 boeken omvat dit studiecentrum ook talloze werk- en studie plekken en maar liefst 48 computers met Internetaansluiting.

 

 

Nadere informatie:

Jan Leenders, telefoon 0495-431030 / 06 - 45766087

 

 

Foto-impressie: Open Dag 2004

'

 

Tekst: Jan Leenders

Fotos: Hub Jetten

Copyright Webmaster PvH